Duitslandweb logo Duitslandweb

Kritiek van alle kanten op diesel-maatregelen

Kort nieuws - 8 oktober 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Op het vorige week bereikte compromis om de vervuiling door zogenoemde sjoemeldiesels te beperken, komt veel kritiek uit binnen- en buitenland. 

De eurocommisaris voor Industrie Bienkowska roept de Duitse auto-industrie op haar verantwoordelijkheid te nemen en oudere dieselauto's die meer schadelijke stoffen uitstoten dan is toegestaan, niet naar Oost-Europa te exporteren. 

Duitse automobilisten in veertien steden krijgen een korting op de aanschaf van een nieuwe auto als ze een oudere diesel inleveren. Deze diesels moeten eerst schoner worden gemaakt, voor ze naar het buitenland worden verkocht, stelt Bienkowska. Anders wordt het probleem alleen maar verplaatst. De Nederlandse belangenbehartiger van de autobranche RAI en Milieudefensie vrezen dat de vervuilende auto's ook naar Nederland komen.

In Duitsland zelf is eveneens veel kritiek op het compromis dat de regering vorige week sloot met de auto-industrie. Ze spraken af dat dieselrijders in de veertien meest vervuilde steden een korting krijgen op een nieuwe auto. Bepaalde nieuwere auto's zouden een motoraanpassing kunnen krijgen die voor 80 procent door de fabrikanten wordt betaald- mits dit technisch haalbaar is. 

Met de maatregelen wil de regering door de rechter afgedwongen rijverboden in steden voorkomen. Steden als Berlijn en Frankfurt zijn boos over de regeling. Ze vallen net buiten het lijstje van veertien steden en voor hun dieselrijders geldt de kortingsactie dus niet.

Ook consumentenorganisaties zijn kritisch. De automobilisten, die een schone auto dachten te kopen, maar een vervuilende auto kregen, moeten veel geld uitgeven voor een nieuwe auto en worden afgescheept met een kortingsactie. De krantencommentaren constateren eensgezind dat de industrie erg goed is weggekomen en de politiek te veel heeft geluisterd naar de autolobby. Lees meer bij Tagesspiegel (EU), Spiegel Online (Duitse steden),  Volkskrant (Nederland) en Süddeutsche Zeitung (consumentenorganisaties)

Zie ook op Duitslandweb:
Drie jaar dieselschandaal: gesjoemel zonder einde

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer

Staken voor meer schulden

Staken voor meer schulden

De grote vervoersstaking onderging Duitsland vorige week gelaten. De vraag is of dat zo blijft als de looneisen economische gevolgen krijgen, schrijft econoom Brzeski.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger