Duitslandweb logo Duitslandweb

Duitse economie voor het eerst in ruim drie jaar gekrompen

Kort nieuws - 14 november 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

De afgelopen drie maanden is de Duitse economie gekrompen en dat is voor het eerst sinds begin 2015. Dat blijkt uit cijfers over het derde kwartaal van 2018, die het Statistische Bundesamt vandaag heeft gepubliceerd. 

Economen hadden een daling van 0,1 procent verwacht, maar het bruto binnenlands product zakte van juli tot en met september met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. In het tweede kwartaal van dit jaar groeide de Duitse economie juist nog met 0,5 procent. 

Een belangrijke oorzaak van de neergang zijn de problemen in de auto-industrie. Per 1 september is het WLTP-testsysteem van kracht, waarmee het brandstofverbruik en uitstoot van auto's beter bepaald kunnen worden. Door de overschakeling naar dit systeem ging de productie van voertuigen omlaag. Ook de Duitse export bleef in het derde kwartaal van dit jaar iets achter. 

Volgens Duitse experts is de economische daling een uitschieter en geen begin van een nieuwe recessie. Ze verwachten dan een nieuwe groei in het laatste kwartaal van dit jaar. Lees meer bij Tagesschau en Spiegel Online

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger