Duitslandweb logo Duitslandweb

Bijna zeven miljoen Duitsers kampen met hoge schulden

Kort nieuws - 14 november 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Ondanks de sterke economie en de lage werkloosheid kampen zo'n 7 miljoen mensen in Duitsland met hoge schulden. Dat zijn er ruim 19.000 meer dan vorig jaar, becijferde kredietbureau Creditreform in zijn 'schuldenatlas 2018'. 

Vooral de schulden van vrouwen en senioren nam toe. Zo is het aantal 70-plussers dat hun rekeningen niet meer kan betalen gestegen met 35 procent ten opzichte van vorig jaar. Het kredietbureau schat de totale schulden op ongeveer 208 miljard euro. 

Een belangrijke reden voor de hoge schulden is volgens de schuldenatlas de dramatische kostenstijging op de woningmarkt. In sterke economische regio's, zoals de grote steden, is de koopkracht langzamer gegroeid dan de prijzen voor huur- en koopwoningen. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de huurders in Duitsland een derde van hun netto-inkomen aan de huur en nutsvoorzieningen besteedt. 

De onderzoekers zien een ander beeld bij jong volwassenen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. In deze groep daalde de schuldenlast juist. Lees meer bij Spiegel Online

Reacties

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger