Zorgen over rechtsextremisme op werkvloer
Kort nieuws - 8 augustus 2019 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe deelstaatveiligheidsdienst in Thüringen waarschuwt voor de systematische wijze waarop rechtsextremisten proberen invloed in bedrijven te krijgen.
Topman Ola Källenius van autoproducent Daimler maakte vorige week duidelijk dat er in zijn bedrijf geen ruimte mag zijn voor intolerantie en vreemdelingenhaat. De Duitse minister van Justitie sloot zich bij zijn pleidooi aan en riep andere bedrijven op dit ook duidelijk te maken.
Eind juli kwam het zelfs tot een vechtpartij voor de poort van de fabriek van Daimler in Untertürkheim, tussen leden van de grootste metaalvakbond IG Metall en leden van de extreemrechtse vakbond Zentrum Automobil. Bij het bedrijf waren twee werknemers ontslagen omdat ze een Turkse collega die voor IG Metall actief was maandenlang via whatsapp hadden belaagd. Zentrum Automobil stelde in een videoboodschap dat de twee het slachtoffer zijn van corrupte praktijken bij IG Metall en justitie.
IG Metall is betrokken bij campagnes om rechtsextremisme op de werkvloer tegen te gaan. De vakbond houdt voorlichtingsbijeenkomsten over de ideeën en de strategie van de extremisten en roept mensen op samen op te treden tegen de agressie die van hen uit gaat. Lees meer bij Hannoversche Allgemeine, bij IG Metall en bij Handelsblatt
Duitslandweb schreef eerder over de invloed die extreemrechts in ondernemingsraden probeert te krijgen.
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig