Duitslandweb logo Duitslandweb

Oud-Volkswagen-topman Piëch overleden

Kort nieuws - 27 augustus 2019 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Oud-topman van Volkswagen Ferdinand Piëch is op 82-jarige leeftijd overleden.

Piëch stond ruim 20 jaar aan de top van Volkswagen, eerst als bestuursvoorzitter, daarna als lid van de Raad van Toezicht. In 2015 stapte hij op, vlak voor het dieselschandaal bekend werd. Zijn betrokkenheid daarbij is nog niet eenduidig opgehelderd, al heeft de angstcultuur die onder zijn leiding bestond niet bijgedragen aan een open bedrijfsklimaat.

Piëch begon zijn carrière in 1963 bij Porsche, het bedrijf van zijn grootvader. Via Audi kwam hij bij Volkswagen terecht, dat onder zijn strenge leiding uitgroeide tot een machtig concern. Hij vertrok toen hij een machtsstrijd met bestuursvoorzitter Martin Winterkorn verloor, zijn opvolger. Winterkorn moest niet veel later ook weg als gevolg van het dieselschandaal. Daarna begon bij Volkswagen een cultuuromslag die moest zorgen voor meer verantwoordelijkheid voor managers, minder centralisme en meer interne kritiek. Lees meer bij tagesschau.deFAZ.net en Spiegel Online

Zie ook op Duitslandweb:
Drie jaar dieselschandaal: gesjoemel zonder einde 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger