![Duitslandweb logo](https://duitslandinstituut.nl/assets/img/logo-duitslandweb.png?v=1)
Ruim 12 miljard D-mark nog niet ingewisseld
Kort nieuws - 16 december 2019 - Auteur: Redactie DuitslandwebHet is al bijna 18 jaar geleden dat de euro werd ingevoerd, maar toch zijn 12,46 miljard D-marken nog niet omgewisseld in euro's, laat de Duitse nationale bank Bundesbank weten.
De D-marken die nog in omloop zijn, hebben samen een waarde van 6,37 miljard euro. Jaarlijks wordt nog 70 tot 90 miljoen D-mark ingeleverd, aldus de Bundesbank. Het gaat vaak om bij toeval gevonden geld, dat ergens op een zolder of in een la lag. Ook juist grotere bedragen - briefjes van 100, 200, 500 en 1000 mark - ontbreken nog. In Duitsland kan het oude munt- en briefgeld onbeperkt worden ingeleverd. In Nederland kunnen briefjes 'slechts' tot 2032 worden ingeleverd; muntgeld wordt al sinds 2006 niet meer omgewisseld. Lees meer bij Tagesschau
Lees ook dit verhaal uit het Duitslandweb-archief, over de liefde van Duitsers voor hun nationale munt: De magische aura van de D-mark
Lees meer over 'Economie':
![Soapserie 'investeren met de schuldenrem'](/assets/upload/artikel/columns/Miosga_Lindner_2024_NDR_ThomasErnst.jpg)
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
![De Duitse e-auto wacht op de parking](/assets/upload/artikel/Achtergrond/auto_laadpaal_flickr_800.jpg)
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
![Duitsland wordt traag en oud](/assets/upload/artikel/columns/laptop_handen_oudere_800_pxhere.jpg)
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
![E-auto centraal op autobeurs IAA](/assets/upload/artikel/Achtergrond/IAA-Mobility-23_jf_03969.jpeg)
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig