'Auto-industrie verliest rol als drijvende kracht Duitse economie'
Kort nieuws - 7 september 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe auto-industrie raakt haar rol als drijvende kracht in de Duitse economie kwijt. Dat concludeert het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) in een studie naar de branche.
De coronapandemie heeft de van export afhankelijke autobranche hard getroffen. Wereldwijde handelsketens stokten en de autoproductie werd in april grotendeels stilgelegd. De vraag naar auto's is door de pandemie volledig ingestort en daar weet de branche zich maar langzaam van te herstellen, constateren de onderzoekers van IW. Volgens de studie zal dit er toe leiden dat de auto-industrie haar rol als motor van de Duitse economische groei gaat verliezen.
De verkoopcijfers van Volkswagen liepen in het eerste halfjaar van 2020 met 22 procent terug. Audi verloor in diezelfde periode een kwart van haar afzet en BMW verkocht vanaf het begin van 2020 28 procent minder auto's.
Al voordat het coronavirus Duitsland bereikte, had de auto-industrie met problemen te kampen. Er bestond een grote overcapaciteit en ook technologische veranderingen, zoals de omschakeling naar elektrisch rijden, brachten problemen met zich mee, aldus de studie. In totaal leven bijna een miljoen Duitsers direct of indirect van de auto-industrie.
Voor dinsdag staat een overleg met kanselier Merkel, afgevaardigden van de deelstaten en vertegenwoordigers van de auto-industrie gepland. Minister-president Markus Söder van Beieren wil miljarden extra aan hulp voor de noodlijdende autobranche. Zijn collega Stephan Weil van Nedersaksen wil een kooppremie voor moderne dieselvoertuigen. Kanselier Merkel ziet daarentegen niets in een uitbreiding van het reeds gepresenteerde stimuleringspakket, zo meldt Tagesschau. Lees meer bij Der Spiegel en Tagesschau of download de studie
Lees meer:
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig