Dieselschandaal: Duits Hof maakt schadeclaims kansrijker
Kort nieuws - 26 juni 2023 - Auteur: Redactie DuitslandwebEen uitspraak van het Duitse federale gerechtshof, het Bundesgerichtshof, maakt de meer dan 100.000 schadeclaims tegen Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen kansrijker.
De zaak draait om het zogenoemde thermovenster. De dieselauto's die zulke software hebben, blijven binnen de normen voor uitstoot van schadelijke stoffen als ze rijden in een temperatuur van 15 tot 33 graden. Als het kouder dan 15 graden is of warmer dan 33, dan stoot de motor mogelijk meer stikstofoxiden uit.
Het gerechtshof had eerder geoordeeld dat automobilisten geen recht hebben op schadevergoeding voor de sjoemelsoftware in hun auto omdat de producenten weliswaar nalatig zijn geweest, maar niet moedwillig schade hebben berokkend. Het Europees Hof van Justitie ziet dat anders. Het oordeelde in maart dat het thermovenster een voortzetting is van sjoemelsoftware waarmee de autofabrikanten de strenge uitstootnormen omzeilen. Klanten hebben volgens het Europese Hof recht op een tegemoetkoming.
Die uitspraak volgt het Bundesgerichtshof nu. De Duitse autobezitters die zonder hun medeweten dergelijke software in hun auto hebben, kunnen recht hebben op een schadevergoeding van ongeveer 5 tot 15 procent als de fabrikant nalatig is geweest. Of en hoeveel schadevergoeding moet worden betaald, wordt in individuele zaken door de rechtbank bepaald. Lees meer bij Handelsblatt
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig