Voormalig Audi-topman Stadler veroordeeld
Kort nieuws - 27 juni 2023 - Auteur: Redactie DuitslandwebVoormalig Audi-topman Rupert Stadler is veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar en negen maanden. Het is de eerste strafrechtelijke uitspraak in het schandaal rond de sjoemelsoftware in auto's.
Stadler moet bovendien een boete van 1,1 miljoen euro betalen. Een deel daarvan gaat naar de staat, een deel naar ngo's. Ook Wolfgang Hatz, chef motorenontwikkeling bij Volkswagen en dochterbedrijven Audi en Porsche, en ingenieur Giovanni P. zijn veroordeeld. Bij hen gaat het om respectievelijk twee jaar voorwaardelijk en 400.000 euro boete, en een jaar voorwaardelijk en 50.000 euro boete.
In 2015 kwam naar buiten dat Volkswagen, waartoe ook het Audi van Stadler behoort, dieselmotoren met software bewust zo manipuleerde dat ze op straat veel meer schadelijke stoffen uitstoten dan in een testomgeving.
Lange tijd ontkende Stadler van de sjoemelsoftware te hebben geweten, maar vorige maand kwam hij toch met een bekentenis. Althans: hij gaf toe niet te hebben ingegrepen en daarmee (mede) verantwoordelijk te zijn voor het duperen van autokopers.
Het brein achter het gesjoemel was hij echter niet − zoals de rechter ook in het vonnis bevestigt. Hatz en ingenieur P. waren volgens de rechter in een eerder stadium betrokken bij het manipuleren van de software. Lees meer bij faz.net
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig