Minister Habeck zegt Duitse auto-industrie steun toe
Kort nieuws - 24 september 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebMinister Robert Habeck (Groenen) van Economische Zaken en Klimaat heeft de Duitse autoproducenten steun toegezegd. Hij maakte dat bekend na een speciaal ingelast topoverleg waarin hij met vertegenwoordigers van de auto-industrie over de crisis in hun branche sprak. Concrete maatregelen noemde hij niet.
Habeck wil geen snelle maatregelen voor de korte termijn nemen, zei hij. Het gaat om planning voor de lange termijn en daar waren de autoproducenten het mee eens, aldus Habeck na het digitale topoverleg. Hij wil nu in de bondsregering verder over mogelijke maatregelen praten.
De maatregelen die komen, gelden in ieder geval wel met terugwerkende kracht, liet de minister weten. Daarmee wil hij consumenten ertoe bewegen meer elektrische auto's te kopen, aldus Duitse media. Eind 2023 werd een bonus voor de aanschaf van e-auto's afgeschaft als gevolg van begrotingsproblemen van de regering. Het wegvallen van de bonus is volgens deskundigen een belangrijke oorzaak van de dalende verkoopcijfers van elektrische autos. Een aantal Duitse producenten wil de bonus weer terug. Habeck sprak zich vorige week tijdens een bezoek aan Volkswagen ook uit voor maatregelen die de verkoop van e-auto's stimuleren.
De minister zegde de Duitse autoconcerns verder steun toe op Europees niveau. Zo zal hij zich op hun verzoek inzetten om de Europese herziening van de CO2-uitstoot-waarden te vervroegen van 2026 naar 2025. Al zei hij er meteen bij dat ze daar niet al te hoge verwachtingen van moeten hebben.
De Duitse auto-industrie kampt niet alleen met tegenvallende verkoopcijfers van elektrische auto's. De transitie naar e-auto's gaat ook gepaard met hoge kosten. Daarnaast hapert de export naar het buitenland, vooral naar China. Tegelijkertijd hebben de Duitse producenten concurrentie van Tesla en Chinese autoconcerns.
BMW en Mercedes kwamen al met winstwaarschuwingen en Volkswagen maakte onlangs bekend mogelijk Duitse werknemers te moeten ontslaan en fabrieken te sluiten. Ook de toeleveranciers van de Duitse autobedrijven merken inmiddels de gevolgen van de crisis. Lees meer bij NDR en Der Speigel
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig