Duitslandweb logo Duitslandweb

Volkswagen plant zes accufabrieken en Europees netwerk snellaadpalen

Kort nieuws - 16 maart 2021 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Volkswagen wil tot 2030 in Europa zes eigen accufabrieken bouwen voor elektrische auto's en het netwerk van snellaadpalen flink uitbreiden. Dat heeft het concern maandag bekend gemaakt.

De plannen van Volkswagen, het op een na grootste autoconcern ter wereld, zijn een reactie op wat Tesla vorig jaar aankondigde, melden Duitse media. De Amerikaanse autoproducent ontwikkelt onder meer een nieuw soort accucellen en plant de bouw van een nieuwe 'gigafabriek' in de buurt van Berlijn.

Volkswagen wil, in samenwerking met partners, zes accufabrieken in Europa bouwen. Naast de al geplande productie van accucellen in de eigen fabriek in Salzgitter (Nedersaksen), moet in 2023 een fabriek in het noorden van Zweden zogenoemde 'premium-cellen' gaan maken. Daar werkt Volkswagen samen met de Zweede accu-ontwikkelaar Northvolt. Waar de andere vier fabrieken komen, staat nog niet vast. Gesproken wordt over Spanje en een land in Oost-Europa.

Daarnaast wil het Duitse autoconcern het netwerk van snellaadpalen voor elektrische auto's uitbreiden. Daarvoor werkt Volkswagen samen met energiebedrijf BP (Groot-Brittannië), Iberdrola (Spanje) en Enel (Italië). In 2025 moeten er in Europa rond de 18.000 publiek toegankelijke snellaadpalen zijn, waarvan 8.000 in samenwerking met Shell. Dat is vijf keer meer dan het huidige aantal.

Eerder maakte Volkwagen bekend dat een paar duizend arbeidsplaatsen worden geschrapt. Het bedrijf hoopt dat zoveel mogelijk op te vangen met vervroegd pensioen en deeltijdwerk voor oudere werknemers. Lees meer bij tagesschau.de en Welt.de

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger