Volkswagen plant zes accufabrieken en Europees netwerk snellaadpalen
Kort nieuws - 16 maart 2021 - Auteur: Redactie DuitslandwebVolkswagen wil tot 2030 in Europa zes eigen accufabrieken bouwen voor elektrische auto's en het netwerk van snellaadpalen flink uitbreiden. Dat heeft het concern maandag bekend gemaakt.
De plannen van Volkswagen, het op een na grootste autoconcern ter wereld, zijn een reactie op wat Tesla vorig jaar aankondigde, melden Duitse media. De Amerikaanse autoproducent ontwikkelt onder meer een nieuw soort accucellen en plant de bouw van een nieuwe 'gigafabriek' in de buurt van Berlijn.
Volkswagen wil, in samenwerking met partners, zes accufabrieken in Europa bouwen. Naast de al geplande productie van accucellen in de eigen fabriek in Salzgitter (Nedersaksen), moet in 2023 een fabriek in het noorden van Zweden zogenoemde 'premium-cellen' gaan maken. Daar werkt Volkswagen samen met de Zweede accu-ontwikkelaar Northvolt. Waar de andere vier fabrieken komen, staat nog niet vast. Gesproken wordt over Spanje en een land in Oost-Europa.
Daarnaast wil het Duitse autoconcern het netwerk van snellaadpalen voor elektrische auto's uitbreiden. Daarvoor werkt Volkswagen samen met energiebedrijf BP (Groot-Brittannië), Iberdrola (Spanje) en Enel (Italië). In 2025 moeten er in Europa rond de 18.000 publiek toegankelijke snellaadpalen zijn, waarvan 8.000 in samenwerking met Shell. Dat is vijf keer meer dan het huidige aantal.
Eerder maakte Volkwagen bekend dat een paar duizend arbeidsplaatsen worden geschrapt. Het bedrijf hoopt dat zoveel mogelijk op te vangen met vervroegd pensioen en deeltijdwerk voor oudere werknemers. Lees meer bij tagesschau.de en Welt.de
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig