Duitslandweb logo Duitslandweb

Opnieuw krimp Duitse economie verwacht

Kort nieuws - 26 september 2024 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Gezaghebbende Duitse economische instituten hebben de groeiprognose voor Duitsland naar beneden bijgesteld. Ze verwachten dat de economie dit jaar met 0,1 procent krimpt. In het voorjaar gingen ze nog uit van een groei van 0,1 procent.

Hervormingen van de Duitse economie, zoals bij digitalisering en vergroening, demografische ontwikkelingen en de toegenomen concurrentie met China, noemen de experts als voornaamste oorzaken voor de krimp. Het gaat vooral slecht met de Duitse industrie. In 10 van de laatste 14 kwartalen daalde de productie. Vorig jaar kromp de Duitse economie met 0,3 procent.

De Duitse economen verwachten dat de economie in de komende jaren weer aantrekt. Voor 2025 voorspellen ze een groei van 0,8 procent en in 2026 een groei van 1,3 procent. De prognose is opgesteld door het Ifo-Institut München, het Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, het Kiel Institut für Weltwirtschaft, het RWI Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung in Essen en het Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung Berlin. Lees meer bij de Tagesschau en Die Zeit

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger