DDR-motorproducent MZ moet sluiten
Nieuws
Achtergrond - 14 juli 2008
(14 juli 2008) Na Trabant, Wartburg en nog een aantal andere DDR-merken sluit nu ook de laatste Oost-Duitse motorrijtuigenproducent de poorten: MZ, het Saksische bedrijf dat sinds 1946 tweetaktmotoren maakt, moet eind dit jaar stoppen met de productie.
MZ, Motorradwerk Zschopau, was eens de grootste motorproducent ter wereld en telde 3200 werknemers. Nu heeft het bedrijf nog maar 38 mensen in dienst. Het eerste halfjaar van 2008 zijn er slechts 74 motoren verkocht. De Maleisische eigenaar Hong Leong ziet het niet meer zitten. Het zegt sinds de aankoop van MZ al meer dan 70 miljoen euro verlies te hebben geleden. De deelstaat Saksen zoekt intussen vertwijfeld naar nieuwe investeerders, maar de kans is klein dat die gevonden worden.
Trots van de regio
Sinds de val van Muur heeft het bedrijf verschillende keren op de rand van faillissement gestaan, maar het wist zich toch steeds nog net te handhaven. In 2002 wilde Hong Leong met MZ nog proberen vaste voet te krijgen in de formule 1 voor motoren. Nu moet Zschopau, in de buurt van Chemnitz, het vanaf het eind dit jaar zonder MZ stellen.
Een zwaar verlies voor de inwoners van Zschopau en de deelstaat Saksen. De tweetaktmotoren van MZ, door hun bezitters liefkozend Emme genoemd, waren de trots van de regio. De politie reed in DDR-tijden op blauwe MZ’s, het leger op groene en als je familie in het Westen het geld ervoor wilde neerleggen, was de Emme hét geschenk voor de Jugendweihe, het Oost-Duitse ritueel voor de overgang van jeugd naar volwassenheid.
'Honecker-Harley'
Tussen 1950 en 1990 zijn er 2,5 miljoen MZ-motoren verkocht. Een derde van de productie ging in de jaren tachtig naar het Westen. De ‘Honecker-Harley’ kostte nog geen 1000 DM (minder dan 500 euro) en vond via de catalogus van Neckermann gretig aftrek. Tegenwoordig rijden er nog zo’n tachtigduizend MZ’s in Duitsland rond. Dat is niet veel. Suzuki alleen al heeft 570 duizend motoren op de Duitse wegen.
Ook de Oost-Duitsers zelf, die in DDR-tijden bij gebrek aan andere motoren vrijwel allemaal een Emme reden, zijn sinds de Wende op andere motoren overgestapt. De komende jaren zullen de fans, net zoals dat met de Trabant-bezitters is gegaan, elkaar moeten opzoeken om aan onderdelen te komen waarmee ze hun motoren aan de praat kunnen houden.
Spiegel Online, MDR.de
Afbeelding:
Motor van MZ: Marc Baronnet, www.nl.wikipedia.org
Reacties
Geen reacties aanwezig