Communicatie
Website
De website duitslandinstituut.nl is een belangrijk communicatiemiddel van het DIA. Hierop vindt u informatie over het instituut en zijn activiteiten, maar ook onderwijsmateriaal en onderzoeksrapporten, bijvoorbeeld over het vak Duits.
De redactie Duitslandweb belicht op de website de onderwerpen die in Duitsland het publieke debat bepalen en/of de onderwerpen die voor Nederland relevant zijn op journalistieke wijze. Daarnaast biedt het naslagwerk van Duitslandweb betrouwbare informatie aan scholieren, studenten en iedereen die meer wil weten over Duitse geschiedenis, politiek, economie, film, literatuur of sport. De auters zijn wetenschappers, docenten en journalisten die gespecialiseerd zijn in het onderwerp.
De website telde in 2017 ruim 489.700 visits (vergelijkbaar met unieke bezoekers), meer dan 40.800 per maand. Het sitebezoek is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar, mogelijk vanwege de Bondsdagverkiezingen en de toegenomen belangstelling voor Duitsland in het algemeen.
De afdeling Duitslanddesk informeert met de eigen website studereninduitsland.nl over studiemogelijkheden en onderzoeksverblijven in Duitsland, van ervarings-verhalen tot praktische informatie en stipendia. In 2017 telde de website 39.516 unieke bezoekers, wat neerkomt op gemiddeld 3.293 bezoekers per maand.
Nieuwsbrieven
Met de digitale nieuwsbrief houdt het DIA een breed lezerspubliek en netwerk op de hoogte van zijn activiteiten. De nieuwsbrief is in 2017 acht keer verzonden aan ruim 2.500 adressen. Duitslandweb informeert via een eigen tweewekelijkse nieuwsbrief geïnteresseerden over de Duitse actualiteit en de artikelen die de redactie daarover schrijft. Voor docenten biedt de onderwijsafdeling twee keer per jaar de onderwijsnieuwsbrief aan. En ook de Duitslanddesk verstuurt zo'n twee keer per jaar een nieuwsbrief met informatie over stipendia, cursussen en nieuws over universiteiten in Duitsland. Geïnteresseerden kunnen zich via de DIA-website inschrijven voor de nieuwsbrieven.
Social media
Social media spelen een grote rol in het informeren van het netwerk van het DIA. Het instituut voert daarom ook een actief online beleid en gebruikt social media om de verschillende doelgroepen te informeren en te betrekken bij activiteiten. Facebook en Twitter zijn in 2017 veel ingezet en dat heeft geleid tot 1.508 likers op Facebook eind 2017, een organisch groei van ruim 23% t.o.v. eind 2016. Op Twitter telde het DIA 2.041 volgers, een stijging van ruim 11%. Op LinkedIn was het instituut eind 2017 met ca. 2.000 personen verbonden. De afdelingen Duitslandweb en Duitslanddesk informeren hun doelgroepen via eigen kanalen op Twitter en Facebook, de Desk is bovendien op Instagram te vinden.