Film:

Frank Beyer (1932-2006)
Kritische sterren, DDR 1949-1990

De carrière van de regisseur Frank Beyer is exemplarisch voor de worsteling van kunstenaars met het DDR-systeem: de ene keer wordt hij bejubeld, de andere keer verguisd.

Frank Beyer (1932-2006)
© Bundesarchiv, Bild 183-P0417-0017
Frank Beyer (2e v.l.) met leden van het DDR-politbureau bij de première van 'Jakob der Lügner'.

Frank Beyer wordt in 1932 geboren in Thüringen. Hij studeert aan de film- en televisieacademie in Praag. Al tijdens zijn studie werkt hij als assistent van regisseur Kurt Maetzig.

Met zijn film ‘Fünf Patronenhülsen’ (1960) vertelt Beyer het spannende verhaal van een internationale brigade in de Spaanse Burgeroorlog. ‘Königskinder’ (1962) is een meer visueel experimentele film die minder goed valt bij de Oost-Duitse communistische partij. Beyer maakt het goed met het antifascistische ‘Nackt unter Wölfen’ (1963), een ontsnappingsdrama gefilmd op locatie in concentratiekamp Buchenwald. Hetzelfde jaar verschijnt het komische ‘Karbid und Sauerampfer’ (1963).

Met zijn film ‘Spur der Steine’ (1966) is het weer bonje tussen de regisseur en de partij. Beyer wordt door DDR-filmstudio DEFA ontslagen en komt bij de DFF terecht, de Oost-Duitse televisie. Voor ‘Jakob der Lügner’ (1974), een co-productie van DEFA en DFF, mag hij weer filmen in de DDR-filmstudio.

Kort daarop, tijdens de opnamen van ‘Das Versteck’ (1978), haalt Beyer zich weer de woede van de partij op de hals, dit keer omdat hij de petitie tegen de uitzetting van zanger en acteur Wolf Biermann uit de DDR heeft ondertekend. Beyer wordt opnieuw ontslagen door de DEFA. Vanwege de televisiefilm ‘Geschlossene Gesellschaft’ (1978) wordt hij ook uit de partij gezet. De film, die een stel dat van elkaar is vervreemd portretteert, wordt opgevat als kritiek op de DDR.

Hoewel Beyer het niet gemakkelijk had in de DDR, blijft hij na de val van de Muur en de Duitse eenwording positief over het socialisme en kritisch ten aanzien van het kapitalisme. Op de vraag wat het verschil is tussen filmen in beide staatsvormen, antwoordt hij: “Eerst werden we gecensureerd, nu worden we gesponsord.”

In het verenigde Duitsland maakte hij nog verschillende films, waaronder 'Nikolaikirche', waarvoor hij nationale en internationale prijzen kreeg. In 2006 overlijdt Beyer op 74-jarige leeftijd.


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger