Vrouwenvoetbal gaat niet meer om het servies
WK voetbal voor vrouwen begint zondag in Duitsland
Achtergrond - 22 juni 2011
Wie heeft meer interlands gespeeld dan Gerd Müller en Franz Beckenbauer samen, heeft meer internationale titels dan Pele of Maradonna en was negen keer kampioen van Duitsland? Nee, geen voetballer waar je de naam even niet van kunt verzinnen. Het is een vrouw: Birgit Prinz. Zondag begint in Duitsland het WK voetbal voor vrouwen en Prinz doet voor de derde keer mee.
Vrouwenvoetbal leeft in Duitsland veel meer dan in Nederland. Niet zo gek als je bedenkt dat het Duitse vrouwenvoetbalteam het meest succesvolle Duitse nationale sportteam aller tijden is. Sinds 1989 werden de vrouwen zeven keer Europees en twee keer wereldkampioen. Toch zien ook zij zich nog steeds met vooroordelen over hun sport geconfronteerd.
De prestaties van de voetbalvrouwen worden bijvoorbeeld ook in Duitsland altijd weer vergeleken met wat de mannen doen, het ‘echte’ voetbal. Dat is in geen enkele andere sport die vrouwen beoefenen het geval, aldus Jens Kirschneck, redacteur van voetbalblad 11Freunde - en nu tijdelijk ook van 11Freundinnen - op Spiegel Online. Terwijl ook bij atletiek, boksen, handbal en roeien de vrouwen langzamer zijn, minder hard slaan of minder hoog springen. Het is absurd dat bij voetbal die vergelijking wel steeds wordt gemaakt, zegt Kirschneck. “Je moet het vrouwenvoetbal als een op zichzelf staande sport zien.”
Kwaliteit
Die op zichzelfstaande sport staat in veel landen nog in de kinderschoenen, aldus het Handelsblatt. Niet alleen in Nederland, dat niet meedoet aan het WK, maar ook in deelnemende landen als de Verendigde Staten, Brazilië en Zweden. Dat heeft volgens het Duitse dagblad gevolgen voor de kwaliteit van de wedstrijden: die is lang niet altijd even hoog en daarmee zijn die wedstrijden niet erg interessant voor de voetbalfans.
Duitse media vinden het moeilijk de juiste toon te vinden als het om het WK voetbal voor vrouwen gaat, aldus Der Spiegel in een voorbeschouwing. De printmedia schrijven over het vrouwenvoetbal vaak “vanuit het: ‘Ach ja, die kunnen dat ook’-perspectief”. Dat heeft mede te maken met de geringere publieke aandacht voor vrouwenvoetbal, ook bij vrouwen zelf, schrijft het weekblad. Toch voetballen meer dan een miljoen meisjes en vrouwen in Duitsland, zegt voormalig international Martina Voss-Tecklenburg, inmiddels hoofdredacteur van het frauenfußball magazin.
Sponsoren
Vier dagen voor het begin van het WK is 80 procent van de tickets verkocht, meldt de internationale radiozender Deutsche Welle. Dat is positief, maar de aandacht haalt het bij lange na niet bij het WK voetbal voor mannen in 2006, dat ook in Duitsland plaatsvond. Vrijwel niemand verandert zijn plannen voor het WK vrouwenvoetbal, er wordt nauwelijks anders geconsumeerd en vakanties worden niet verzet, laat Deutsche Welle een Duitse sporteconoom uitleggen.
Toch is ook dit WK voor sponsoren interessant. Grote bedrijven voeren graag de titel ‘officiële sponsor van het WK’, zegt de sporteconoom, omdat het evenement de komende weken veel aandacht krijgt in de media. De ARD en de ZDF zenden alle 32 wedstrijden in zijn geheel uit. Voor de finale moet zelfs de populaire zondagavondkrimi Tatort wijken, meldt het Handelsblatt.
Porseleinen koffieservies
Vrouwenvoetbal is misschien niet heel populair, maar heeft wel een goed imago: daarmee willen veel bedrijven hun product wel associëren. In ieder geval Lufthansa, sponsor van de Duitse voetbalbond DFB. Al verwacht ook de Duitse luchtvaartmaatschappij nauwelijks extra winst van dit toernooi, zegt een woordvoerder aan Deutsche Welle.
Er valt letterlijk en figuurlijk nog veel te winnen voor de Duitse vrouwen. Ze kunnen bijvoorbeeld nog steeds geen van allen van hun sport leven, maar vergeleken met 1989, het jaar waarin ze hun eerste Europese titel haalden, hebben ze een lange weg afgelegd. Toen had de DFB geen prijzengeld voor de “amateurs” over. De vrouwen moesten het doen met een videoband met alle wedstrijden en een 23-delig porseleinen koffieservies. In 2007 kregen ze van de FIFA 800.000 euro. Dit jaar krijgt de winnaar een miljoen euro.
Reacties
Geen reacties aanwezig