Ecovoedsel niet aan te slepen in Duitsland
Nieuws
Achtergrond - 10 januari 2008
(10 januari 2008) De Duitse markt voor biologisch en diervriendelijk voedsel beleeft een heuse boom. Duitsers hebben vorig jaar weer meer ecoproducten gegeten dan het jaar ervoor. Duitse bioboeren kunnen de vraag niet bijbenen.
De omzet van biologisch voedsel steeg in 2007 met 15 procent tot meer dan vijf miljard euro. De instantie die ontwikkelingen in de Duitse agrarische sector in de gaten houdt, de Zentrale Markt- und Preisberichtstelle der Agrarwirtschaft (ZMP) schat in dat dergelijke groeicijfers ook dit jaar worden gehaald.
Prijzen gestegen
De gestegen prijzen hebben de klanten niet afgeschrikt, constateert de instantie tevreden. Dagblad Der Tagesspiegel berekende dat Duitsers voor biologische melkproducten bijna 30 procent meer betalen. De prijzen zullen blijven stijgen, verwacht het ZMP.
Supermarkten - vooral de prijsvechters - en buurtwinkels spelen in op de populariteit van biovoedsel. In bijna alle Duitse levensmiddelenzaken is wel een hoekje te vinden voor biologische producten. De Aldi in Zuid-Duitsland biedt bijvoorbeeld uitsluitend nog biologisch gekweekte wortels aan. ‘Normale’ wortels zijn er niet meer te krijgen. Inmiddels zijn biosupermarktketens als Atnatura of Basic een normaal verschijnsel in het Duitse straatbeeld.
Vraag groter dan aanbod
Duitse bioboeren kunnen de vraag niet meer bijbenen – bij lange na niet. Hoewel het aantal ecologische boeren is toegenomen, is Duitsland voor een groot deel van zijn biologische producten afhankelijk van import. Meer dan de helft van de biogroente komt uit het buitenland, voor fruit is dat aandeel zelfs 70 procent.
Wrang gevolg is dat de ecologische producten een lange weg over Europa’s snel- en luchtwegen afleggen, met alle gevolgen van dien voor het milieu.
Nederlanders zuining
De vraag naar ecoproducten in Nederland is niet te vergelijken met die in Duitsland. Weliswaar groeit de omzet ruwweg net zo sterk - in het eerste half jaar van 2007 ruim vijftien procent - de totale omzet is vrij bescheiden: 60 miljoen euro.
Een onderzoek van het Voedingscentrum in 2006 wees uit dat er wel belangstelling is voor biologisch voedsel. Nederlanders willen er alleen niet voor betalen.
41 procent van de door het Voedingscentrum ondervraagde conumenten wil niet meer dan 10% extra neerleggen voor zijn diervriendelijke lapje vlees. Dat is bij lange na niet genoeg, ecoproducten zijn dikwijls een derde tot de helft duurder.
Slechts 4 procent is bereid om meer dan 25 procent extra te betalen.
Tagesspiegel/Spiegel Online/Handelsblatt
Aanbevolen door de redactie:
Bio boomt trotz steigender Preise (Tagesspiegel.de)
Onderzoek van het Voedingscentrum (persbericht)
Reacties
Geen reacties aanwezig