Rijdt Duitsland straks netjes 130 per uur?
Nieuws

Achtergrond - 1 november 2007

(1 november 2007) Een krappe meerderheid van het SPD-partijcongres wil een maximumsnelheid van 130 per uur invoeren op de Autobahn. Die Grünen zijn er als de kippen bij om de SPD aan zijn belofte te houden.

Duitsers en scheuren op de Autobahn. Ze zijn er net zo aan gehecht als Amerikanen aan hun recht op vrij wapenbezit. Milieubewust Duitsland probeert al jarenlang de racende automobilisten aan een maximumsnelheid te binden, maar het verzet van CDU/CSU, FDP en de machtige Duitse autolobby zorgt er steevast voor dat dit streven schipbreuk lijdt. Het belangrijkste emotionele argument van de autolobby is samengebald in de gelikte slogan Freie Fahrt für freie Bürger . Pas als je mag racen zo hard je wilt, ben je echt vrij.

Deze consensus wankelt nu het SPD-partijcongres zich vorige week heeft gebonden aan de invoering van een maximumsnelheid. De partijtop, die met het oog op de coalitie met de CDU/CSU tegen invoering is, legde zich neer bij het besluit van het congres in de verwachting dat het onderwerp stilletjes van de agenda zou verdwijnen. In de woorden van de nieuwe SPD-vicevoorzitter Andrea Nahles: “We hebben nieuwe, milieuvriendelijke technieken nodig, zuiniger auto’s en alternatieve brandstoffen – geen nieuwe regels.” Kanselier Angela Merkel liet direct weten dat een maximumsnelheid wat haar partij betreft is uitgesloten.

Maar Die Grünen dreigen de SPD in verlegenheid te brengen. Ze willen deze week al een wetsvoorstel over de maximumsnelheid aan het Duitse parlement presenteren. “Wij Groenen geven de SPD een steuntje in de rug om hun eigen partijbesluit om te zetten”, sprak Bärbel Höhn, vice-fractievoorzitter van de Grünen in de Bondsdag.

Het initiatief van Die Grünen komt de SPD-top ongelegen nu de partij onder leiding van voorzitter Kurt Beck met veel tromgeroffel een ruk naar links heeft gemaakt. Met haar nieuwe koers wil de SPD zijn geloofwaardigheid bij de linkse kiezer herstellen en concurrent Die Linke de wind uit de zeilen nemen. Uitgerekend Linke-voorzitter Oskar Lafontaine had het besluit van het SPD-congres van harte toegejuicht: “Wie de vermindering van CO2-uitstoot serieus neemt, komt niet om een maximumsnelheid heen.”

Zonder gezichtsverlies komen de sociaaldemocraten niet onder de kwestie uit, beseffen de Groenen vergenoegd. Zij hopen dat hun aanbod daarmee de kwaliteit meekrijgt van an offer you can’t refuse.

Desondanks is de scepsis groot, het onderwerp is immers al zo vaak van de agenda verdwenen. Maar de Groenen hopen op de kracht van een nieuw gelegenheidsverbond: de rood-rood-groene coalitie. Een dergelijk verbond van SPD, Linke en Grünen geeft de voorstanders van een maximumsnelheid een meerderheid in de Bondsdag. Samenwerking van de drie zou bovendien een interessant precedent scheppen, zinspeelde de groene vice-fractievoorzitter Höhn in het tv-programma ARD Morgenmagazin. Maar dan moet de SPD zich wel over haar weerzin jegens de partij van Lafontaine heen zetten.

Een enquête van bureau Infratest/Dimap wees uit dat onder CDU/CSU-stemmers invoering van een maximumsnelheid geenszins een taboe is: 41 procent zegt ja tegen 130 kilometer per uur. De Duitsers zijn verdeeld: precies de helft is voor, 48 procent is tegen een maximumsnelheid.

Wat een maximumsnelheid precies oplevert, is overigens hoogst omstreden. Tegenstanders schermen met het argument dat de vermindering van CO2-uitstoot verwaarloosbaar is - 2,5 miljoen ton per jaar terwijl Duitsland verplicht is zijn uitstoot in 2020 met 270 ton per jaar te verminderen. Ook de veiligheid zou er niet bij gebaat zijn: op provinciale wegen sterven jaarlijks duizend mensen meer aan de gevolgen van een auto-ongeluk dan op de snelweg.

Minister van Milieu Sigmar Gabriel (SPD) prijst invoering van een maximumsnelheid daarom vooral vanwege de veronderstelde symbolische waarde. Het is het bewijs dat iedereen zijn steentje kan bijdragen aan een beter milieu.

Welt.de
Die Grünen machen ernst mit dem Tempolimit

Taz.de
SPD beschließt Tempo 130 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger