Treinstaking: lange files en steeds meer kritiek op vakbond GDL
Kort nieuws - 20 mei 2015De megatreinstaking die gisteren inging en een open einde heeft, krijgt steeds meer kritieke en gaat waarschijnlijk voor lange files zorgen. Tweederde van de intercities rijdt niet, van de lokale en regionale treinen valt 40 tot 80 procent uit. Busmaatschappijen en autoverhuurbedrijven kunnen de vraag van reizigers nauwelijks aan. Omdat de staking waarschijnlijk tot na pinksteren duurt, worden de komende dagen lange files verwacht. Kritiek op de machinistenvakbond GDL, die de staking organiseert, is er niet alleen van de Deutsche Bahn en de reizigers, maar ook van de grote Duitse vakbond DGB. Medewerkers van de Deutsche Bahn zijn bang dat ze door de economische gevolgen van de staking hun baan kwijtraken, laat de medezeggenschapsraad van de Deutsche Bahn weten. De DGB vindt dat de GDL met negen stakingen te ver gaat en trekt de doelen van de machinistenvakbond in tijfel. Lees meer bij Spiegel Online en tagesschau.de
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig