Airbus-baas neemt na drie maanden ontslag
Nieuws
Achtergrond - 9 oktober 2006
(9 oktober 2006) Vliegtuigbouwer Airbus moet opnieuw op zoek naar een bestuursvoorzitter. Na drie maanden treedt de Fransman Christian Streiff af na nieuwe vertragingen bij het Frans-Duitse A380-project.
Streiff volgde afgelopen juni de Duitser Gustav Humbert op als hoogste baas bij Airbus. Die moest wijken, nadat het Frans-Duits-Spaanse moederconcern EADS een winstwaarschuwing van twee miljard euro had afgegeven en de koers van het beursgenoteerde bedrijf met 25 procent was gekelderd.
De uit Straatsburg afkomstige Streiff had zichzelf negentig dagen gegeven om de A380-productietak te saneren. Hij wilde onder meer een deel van de productie van Duitsland naar Frankrijk verleggen. De problemen bij de bouw van de dubbeldeks-jumbo liggen in de bekabeling, die ten dele zijn terug te voeren op de verschillende software die de fabrieken in Hamburg en Toulouse toepassen. De keuze het vliegtuig in beide landen te produceren komt voort uit een politiek compromis dat de Frans-Duitse vliegtuigbouwer bij de start van de productie in 2000 moest nemen.
De plannen voor de bouw van de superjumbo A380 stammen uit 1996. Het project wordt beschouwd als een van de grootste en meest risicovolle uit de industriegeschiedenis. De geschatte productiekosten bedroegen aanvankelijk rond twaalf miljard euro. Het break-even point lag bij de verkoop van 250 toestellen. Het marktpotentieel werd geschat op ongeveer zevenhonderd machines in twintig jaar. In de zomer 2005 had het concern orders voor 159 jumbo's binnen, waarvan 45 voor de maatschappij Emirates uit Dubai.
Op 27 april 2005 werd onder het oog van miljoenen tv-kijkers de eerste, succesvolle testvlucht met de A380 gemaakt. Dat was voorlopig het laatste succes voor het project. In juni van dat jaar werd naar buiten gebracht dat de productie enkele maanden vertraging zou oplopen. Airbus-baas Noel Forgeard droeg daarop zijn functie over aan Humbert. Een jaar later trad de Duitser alweer af, na de winstwaarschuwing van afgelopen juni.
Op 3 oktober kwam ten slotte het bericht dat ook de bijgestelde ambities van Airbus niet kunnen worden waargemaakt. In plaats van de oorspronkelijke 125 toegezegde toestellen, kunnen volgens schattingen eind 2009 maar 39 exemplaren van de jumbo worden geleverd. Streiff kondigde daarop zijn ontslag aan. De EADS berekende de verliezen voor de komende jaren daarmee op 4,8 miljard euro. Voordat het eerste toestel is verkocht, heeft de A380 het bedrijf dan bijna 15 miljard euro gekost.
Een lichtpuntje voor het Frans-Duitse bedrijf mag zijn dat nog geen van de klanten zijn order heeft ingetrokken. Dat komt vooral omdat de grootste concurrent Boeing zich nog niet heeft gewaagd aan een vergelijkbaar project. Om uit de kosten te komen heeft Airbus evenwel niet meer genoeg aan 250 verkochte toestellen, maar moeten er inmiddels minstens driehonderd over de toonbank gaan.
Christian Streiff wordt mogelijk opgevolgd door EADS-bestuursvoorzitter Louis Gallois.
FAZ.NET
Louis Gallois soll angeblich Streiff-Nachfolger werden
Im Sturzflug
Die Welt.de
EADS-Chef soll auch Airbus führen
Spiegel Online
EADS-Co-Chef Gallois soll selbst ran
Koloss am Himmel
Reacties
Geen reacties aanwezig