Verontwaardiging over bezuinigingen Airbus
Nieuws

Achtergrond - 2 maart 2007

(2 maart 2007) Duitse vakbonden hebben woedend gereageerd op de saneringsplannen van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Hoewel de schade aan Duitse zijde wel meeviel, wordt er vooralsnog gestaakt.

Duitse vakbonden reageerden furieus op de plannen van Airbus om in Duitsland 3.700 banen te schrappen. De vakbond IG Metall kondigde een staking van veertien dagen aan. Op verschillende plaatsen in Duitsland hebben medewerkers gisteren en vandaag hun werk neergelegd. Ze verzamelden zich op protestbijeenkomsten en droegen spandoeken met teksten als: “geprezen, verraden, verkocht”.

Vliegtuigfabrikant Airbus, dochterconcern van het Europese lucht-, ruimtevaart en defensieconcern EADS, presenteerde woensdag in Toulouse grootscheepse reorganisatieplannen. Met het saneringsprogramma, dat de naam ‘Power 8’ draagt, wil het verlieslijdende concern in vier jaar 10.000 banen laten verdwijnen. Bij Airbus werken nu 57 duizend mensen, waaronder twintigduizend Duitsers. De afgelopen weken werd er druk gespeculeerd over het Duitse aandeel in de bezuinigingen. Men vreesde dat Duitsland de grootste klap zou krijgen, maar dat viel mee. Tegen alle verwachtingen in wordt Frankrijk met een verlies van 4.300 banen het meest gedupeerd. Engeland en Spanje verliezen respectievelijk 1.600 en 400 arbeidsplaatsen.

De directie van EADS probeert gedwongen ontslagen te vermijden door te bezuinigen op tijdelijke krachten en de rest van de banen te laten verdwijnen door natuurlijk verloop. Bondskanselier Angela Merkel prees de directie voor de evenwichtige verdeling tussen de landen en noemde het plan “acceptabel”.

Het korten op arbeidsplaatsen is slechts een onderdeel van de zware bezuinigingsmaatregelen. Om de problemen hoofd te bieden, wil Airbus ook de ontwikkeltijd van vliegtuigen fors terugbrengen, de productiekosten in vier jaar tijd met 30 procent reduceren en de productie voor een groot deel naar lage lonen-landen verplaatsen. De Franse Airbus-chef Louis Gallois verdedigde de plannen in Toulouse door te verklaren dat het toch doodnormaal en noodzakelijk was voor een bedrijf om af en toe te reorganiseren.

Vanochtend uitte Minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee (SPD) als eerste politicus zijn kritiek op de plannen. Hij wil de onderhandelingen met de vliegtuigbouwer hervatten. “Wij moeten verdomd goed uitkijken, dat we niet de tak afzagen, waar we op zitten”, aldus de verontruste Tiefensee. De Duitse Airbus-topman Gerhard Puttfarcken zei daarop nog altijd open te staan voor een dialoog. Of deze dialoog daadwerkelijk zal plaatsvinden, is nog onduidelijk.

Airbus is zes jaar geleden als Europese onderneming opgezet om tegenwicht te bieden aan het Amerikaans megaconcern Boeing. De onderneming past helemaal in de lijn van de Europese gedachte, maar nu het om geld gaat, is de eensgezindheid opeens ver te zoeken. De minister-president van Baden-Württemberg Günther Oettinger (CDU) blijft –ondanks de Duitse meevaller - ontevreden over de lastenverdeling. In zijn deelstaat bevindt zich een van de getroffen fabrieken. “De Fransen zijn wel heel centralistisch georganiseerd en dominant. We zouden goede partners zijn bij het wijnproeven of wat het goede eten in Bourgondië of de Elzas betreft, maar als het om keiharde zakeninteresses gaat, willen de Fransen de meerderheid.”

FAZ.NET
Airbus' harter Weg zur Normalität

Handelsblatt.com
Französische Provinzfürsten hecken Plan aus

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger