Köhler vetoot verkoop luchtverkeersleiding
Nieuws
Achtergrond - 24 oktober 2006
(24 oktober 2006) Bondspresident Horst Köhler (CDU) blokkeert voor het eerst een belangrijk plan van de regering. Met de vliegramp boven de Bodensee (2002) in het achterhoofd, vetode hij een wetsvoorstel om de landelijke luchtverkeersleiding te privatiseren.
De luchtverkeersleiding op Duitse vliegvelden is in handen van de staatsonderneming DFL (Deutsche Flugsicherung). De grote coalitie van bondskanselier Angela Merkel (CDU) wil bijna 75 procent van het bedrijf in de verkoop doen. Dit zou de staatskas een miljard euro opleveren. De Bondsdag keurde het voornemen in april goed en bekrachtigde met grote meerderheid de daarvoor noodzakelijke wetswijziging. Luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en Air Berlin hadden zich al als geïnteresseerden gemeld.
Volgens Köhler is het bewaken van de verkeersveiligheid in het luchtruim echter een klassieke taak van de overheid. Privatiseren van luchtverkeersleider DFL acht hij in strijd met de grondwet.
Köhlers handtekening is een vereiste voor de rechtsgeldigheid van een nieuwe wet. Gebruikelijk is echter dat het staatshoofd zijn bezwaren neerlegt bij het hoogste Duitse gerechtshof in Karlsruhe (het Bundesverfassunggericht) en de wet alsnog ondertekent. Het Bundesverfassunggericht doet na uitgebreid onderzoek vervolgens uitspraak over de grondwettigheid ervan.
De vliegramp boven de Bodensee, vlakbij de Zwitserse grens, vormt het brisante decor van Köhlers beslissing. Vier jaar geleden botsten een Russisch passagierstoestel en een vrachtvliegtuig van vervoerder DHL in volle vlucht op elkaar: 71 doden. De ramp was te wijten aan fouten bij de Zwitserse luchtverkeersleiding van het bedrijf Skyguide. Dat nam al jaren de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in dat deel van het Duitse luchtruim op zich. Deze zomer oordeelde een rechtbank in het Zuid-Duitse Konstanz echter dat de Duitse overheid deze taak nooit uit handen had mogen geven. De rechter vonniste dat Duitsland verantwoordelijk was voor de ramp en moest opdraaien voor de geleden schade.
Köhlers veto doorkruist overigens niet alleen de plannen van de regering. Het voornemen van de Europese Commissie om te komen tot één gemeenschappelijk luchtruim, het project Single European Skies (SES), dreigt nu in de knel te raken. Het project moet het gebruik van het Europese luchtruim, nu nog door landsgrenzen versnipperd, efficiënter en veiliger maken. De Europese Commissie wil dat alle lidstaten vanaf 2007 een begin maken met de harmonisering van het vliegverkeer.
De weigering van de bondspresident om zijn handtekening te zetten, is bijzonder ongebruikelijk en kent maar weinig precedenten. Vóór Köhler sprak begin jaren negentig Richard Weisäcker (CDU, 1984-1994) al eens zijn veto uit. Ook toen ging het om luchtverkeersleider DFL. Sommige Duitse media bestempelen de beslissing van het staatshoofd als belediging van de Bondsdag en de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken.
Stern.de
Köhler stoppt Privatisierung der Flugsicherung
FAZ.NET
Köhler bremst die Regierung
Flugsicherung: Eine hoheitliche Aufgabe
Reacties
Geen reacties aanwezig