Köhler opent Duitslandjaar in Japan
Nieuws
Achtergrond - 5 april 2005
(5 april 2005) Bondspresident Horst Köhler heeft gisteren samen met de Japanse kroonprins Naruhito het Duitslandjaar in Japan geopend. De komende twaalf maanden stelt Duitsland zichzelf met meer dan 750 projecten in Japan voor. Vooral jongere generaties Japanners zijn nauwelijks meer geïnteresseerd in Duitsland. Daar moet met dit initiatief verandering in komen.
Innovatief, dynamisch en open, dat is het beeld dat Duitsland in Japan wil uitstralen. De meeste Japanners, zeker jongeren, associëren Duitsland vooral met Beethoven, worst en voetbal en zijn veel geïntereseerder in landen als Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië, zeker als het gaat om mode en lifestyle. Vooral op deze gebieden wil Duitsland het beeld bijstellen. Daarvoor investeren overheidsorganisaties en het bedrijfsleven zo'n 12 miljoen euro in de verschillende projecten.
Tegelijkertijd is de bedoeling dat het Duitse bedrijfsleven zijn blik op Japan werpt. Als Duitse bedrijven in Azië investeren is dat meestal in China. Daar is het makkelijker een positie te verwerven dan in Japan, waar de concurrentie en het technologische niveau veel hoger zijn. Voor de Duitse industrie blijft Japan echter "de grootste markt voor hoogwaardige investerings- en consumptiegoederen", aldus Köhler. Vooral voor de levensmiddelen-, mode-, huishoudelijke artikelen- en meubelbranche zijn er veel mogelijkheden. In Duitsland zijn zo'n duizend Japanse bedrijven actief, tegenover maar vijfhonderd Duitse bedrijven in Japan.
Köhler startte het Duitslandjaar door samen met kroonprins Naruhito in het nationaal museum in Tokio een tentoonstelling van kunstschatten uit de musea van het Berlijnse Museumsinsel te openen. Eerder op de dag had hij deelgenomen aan een Japanse theeceremonie.
Süddeutsche Zeitung
Weg vom Würstel-Image
Die Welt
Japan beginnt ein Deutschlandjahr
Handelsblatt
Schwärmen für Japan
Reacties
Geen reacties aanwezig