Protest tegen nieuw gezicht Kinderschokolade
Nieuws
Achtergrond - 8 december 2005
(8 december 2005) Het kindergezicht, dat sinds september op de wikkel prijkt van de Kinderschokolade van Ferrero, roept veel weerstand op. Binnen korte tijd hebben bijna veertigduizend mensen een internetpetitie tegen de nieuwe verpakking ondertekend. Zij willen het oude gezicht terug, dat meer dan dertig jaar van de chocoladereep straalde en voor veel dertigers en veertigers in Duitsland een belangrijke nostalgische waarde bezit.
Volker Tzschucke en Jan Thiele hebben met de website Weg-mit-Kevin.de een forum geschapen voor mensen die niet kunnen wennen aan de nieuwe verpakking van de Kinderschokolade. Met het nieuwe gezicht “steelt Ferrero een deel van onze identiteit”, aldus de twee initiatiefnemers, wier website op 29 november online ging. Sympathisanten bieden zij een ‘noodgeval-knutselset’ aan, waarmee zij de oude wikkel kunnen uitprinten en over het nieuwe gezicht – door de beiden 'Kevin' gedoopt – kunnen plakken.
Tzschucke en Thiele hebben afgelopen maandag een door twintigduizend mensen ondertekende petitie aangeboden aan Ferrero, waarin zij laten weten de chocolade niet meer te kopen, totdat het bedrijf de oude wikkel weer invoert. Inmiddels ondersteunen bijna twee keer zoveel mensen de actie.
Ferrero reageert gelaten op het protest. “Een nieuw gezicht heeft het altijd moeilijk”, aldus een woordvoerder van de chocoladeproducent. Het bedrijf houdt hoe dan ook vast aan ‘Kevin’, die voldoet aan het imago dat Kinderschokolade moet uitstralen. “Het kan die brutale, maar niettemin lieve kleinzoon zijn, waar oma’s van houden, of de zoon, die veel mensen graag zouden hebben.” Het oude gezicht was volgens Ferrero “niet meer van deze tijd”.
De vernieuwing van de Kinderschokolade-verpakking is evenwel doorgevoerd, niet lang nadat de jongen die sinds 1974 het gezicht van de reep vormde in de openbaarheid trad. De inmiddels 42-jarige Günter Euringer woont in de buurt van München en is cameraman. In september verscheen zijn boek ‘Das Kind der Schokolade’. Met het bekend worden van zijn identiteit ging niet alleen een jarenlang cultmysterie verloren, maar verloor Ferrero ook het anonieme gezicht van het stereotiepe ‘lieve jochie’. Dat zal eveneens reden zijn geweest om de jongen in te wisselen.
Volgens Ferrero is het te vroeg om te bepalen of de actie tot daling van de omzet leidt. Op het forum van Weg-mit-Kevin.de berichten twee middenstanders dat de verkoop van de reep sinds de invoering van de nieuwe wikkel in hun winkels met zeker 25 procent is afgenomen.
Spiegel Online
Wütender Protest gegen das neue Gesicht
Die Welt.de
Protest gegen Milchbubi Kevin
Süddeutsche.de
Das Kind der Schokolade
Reacties
Geen reacties aanwezig