Deutsche Bahn niet in 2006 naar de beurs
Nieuws

Achtergrond - 23 september 2004

(23 september 2004) De Deutsche Bahn, de Duitse spoorwegen, heeft haar ambitieuze plannen om in 2006 naar de beurs te gaan, op moeten geven. Het bedrijf is er economisch nog niet klaar voor. De voorzitter van de Raad van Commissarissen Michael Frenzel noemt een beursnotering op deze korte termijn "niet realistisch". Een nieuwe datum is nog niet gepland. De vraag is of Hartmut Mehdorn, de directeur van de Deutsche Bahn, kan aanblijven.

De beslissing niet naar de beurs te gaan voor de verkiezingen van 2006 is genomen door het bestuur, de Raad van Commissarissen en de Bond, als eigenaar van de Deutsche Bahn. Politici en de vakbond Transnet tonen zich verheugd over de beslissing. "Ik ben blij dat het illusionaire tijdsplan en dus ook de tijdsdruk nu van tafel zijn", aldus de verkeersexpert van Die Grünen, Albert Schmidt, "en ik hoop dat nu ook andere verkeerde beslissingen die de Bahn heeft genomen, worden teruggedraaid, zoals het prijs- en investeringsbeleid." Volgens de verkeerswoordvoerder van de CDU Dirk Fischer, zou een beursgang in 2006 een "crash-manifestatie" geworden zijn. "De Bahn is economisch nog niet klaar voor de beurs." Ook de voorzitter van Transnet Norbert Hansen is opgelucht. "Het gedoe rond de beursnotering heeft bij de werknemers tot grote onrust en zorgen over de eigen werkplek geleid."

Uit een vertrouwelijk kwartaalverslag dat het blad Wirtschaftswoche in handen heeft gekregen, blijkt dat het bedrijf in het eerste half jaar van 2004 op een aantal wezenlijke punten veel slechter gescoord heeft dan was gepland. Er wordt nu druk gespeculeerd over de positie van directeur Hartmut Mehdorn. Volgens Fischer is de gehele verkeerscommissie van de Bondsdag woedend op hem, vanwege de "Rambo-manier" waarmee hij de beursnotering heeft geprobeerd door te duwen. De CDU-woordvoerder sluit niet uit dat Mehdorn binnenkort ontslagen wordt. Maar vooralsnog staat de Bondsregering achter de directeur. Ook de Raad van Commissarissen heeft laten weten dat het de poging van Mehdorn om de "Deutsche Bahn tot een productieve en moderne verkeersaanbieder te maken", zal blijven steunen. De bedoeling blijft dat het bedrijf op den duur een beursnotering krijgt.

Süddeutsche Zeitung
Der schnelle Börsengang ist geplatzt

Die Welt
Bahn rückt von Zeitplan für Börsengang ab

Der Spiegel
Deutsche Bahn verschiebt Termin für Börsengang

Berliner Zeitung
Bahn geht 2006 doch nicht an die Börse

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger