Bahn onder vuur door spionageschandaal
Nieuws
Achtergrond - 30 januari 2009
(30 januari 2009) De Duitse spoorwegen bespioneerden in 2002 en 2003 bijna driekwart van de ongeveer 240 duizend werknemers, zo geeft Deutsche Bahn toe. Daardoor staat de positie van bestuursvoorzitter Hartmut Mehdorn onder druk. “Hij kan onmogelijk beweren dat hij van niets wist.”
Deutsche Bahn wilde met ‘Operatie Babylon’ corruptie binnen de eigen gelederen tegen gaan. Daarom werden telefoonnummers, bankgegevens en woonadressen van ruim 173 duizend medewerkers vergeleken met de gegevens van zo’n 80 duizend toeleveranciers. De Duitse spoorwegen vergeven per jaar bijna 20 miljard euro aan orders.
De Duitse spoorwegen verzwegen de omvang van operatie Babylon tegenover de instanties verantwoordelijk voor de bescherming van persoongegevens. Door een anonieme tip konden de databeschermers Deutsche Bahn dwingen openheid van zaken te geven. In een eerder stadium was al bekend dat het bedrijf de gangen van duizend hogere managers naging.
Onderzoek
Minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee (SPD) eist een onderzoek naar de interne bedrijfsspionage bij de Duitse spoorwegen. Inmiddels wordt hardop over het vertrek van bestuursvoorzitter Mehdorn gesproken. Het is een publiek geheim dat de relatie tussen de topman van de Duitse spoorwegen en de minister van Verkeer al lange tijd is verstoord.
De raad van toezicht wil volgens de Süddeutsche Zeitung een onafhankelijke commissie laten oordelen over handelswijze van Mehdorn. De vakbonden en alle partijen in de Bondsdag zetten inmiddels hun vraagtekens bij het functioneren van Mehdorn. “Hij kan onmogelijk beweren dat hij van niets wist”, zegt een CDU-parlementariër. Die Grünen hekelen het feit dat Mehdorn door Operatie Babylon bijna al het spoorwegpersoneel onder verdenking stelde.
Ook Tiefensee zelf is in beeld bij de spionage-affaire. De minister eiste een rapport van de spoorwegen over de aanpak van corruptie, nadat in september vorig jaar bekend werd dat werknemers van de spoorwegen in Hessen steekpenningen hebben aangenomen. “Zodoende kan Tiefensee op de hoogte zijn geweest van de omvang van operatie Babylon”, zo vermoedt de verkeersexpert van de liberale FDP.
Turbulente tijden
Deutsche Bahn maakt onder leiding van Mehdorn turbulente tijden door. Afgelopen zomer kampten meerdere hogesnelheidstreinen met metaalmoeheid in de assen. In juni ontspoorde in hierdoor de buurt van Keulen een trein, maar het duurde tot augustus voordat het spoorbedrijf de treinstellen aan intensieve inspecties onderwierp. Daarnaast is de door Deutsche Bahn zo gewenste beursgang meerdere malen mislukt.
Gisteren staakte het treinpersoneel in grote delen van Duitsland voor een hoger loon. Volgens critici heeft Mehdorn de langdurige eisen van de vakbonden onderschat en de zaak op de spits gedreven.
Meer spionagegevallen
De jongste affaire bij de Duitse spoorwegen is het derde geval van bedrijfsspionage in Duitsland in een jaar tijd. In mei vorig jaar raakte telecommunicatiebedrijf Deutsche Telekom in opspraak. De onderneming zou technische gegevens van telefoongesprekken zoals tijdstippen, lengte en deelnemers, hebben doorgespeeld aan het Berlijnse onderzoeksbureau Network.
Deze firma heeft vervolgens deze data van de raad van toezicht en bestuur van Telekom met die van journalisten vergeleken om informatielekken binnen het eigen bedrijf op te sporen. Opvallend genoeg maakte Deutsche Bahn van de diensten van hetzelfde onderzoeksbureau gebruik.
In maart 2008 kwam aan het licht dat supermarktketen Lidl detectives inhuurde om het personeel te controleren. Zij luisterden telefoongesprekken af, observeerden mogelijke liefdesrelaties en rapporteerden zelfs niesaanvallen en toiletbezoeken.
Faz.net / Spiegel Online / Welt.de
Afbeelding:
Reacties
Geen reacties aanwezig