FDP-campagne volledig gericht op lijsttrekker Lindner
Kort nieuws - 11 juli 2017 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe FDP richt haar campagne voor de Bondsdagverkiezingen in september volledig op lijsttrekker Christian Lindner (38).
Motto van de campagne, die maandag in Berlijn werd gepresenteerd, is 'Denken wir neu'. Daarbij gaat het de liberalen om thema's als vrijheid, veiligheid en sociale rechtvaardigheid, aldus Lindner, die als enige op alle verkiezingsposters staat afgebeeld. Op de posters staan ongebruikelijk lange teksten. De partij wil mensen "repolitiseren", aldus Lindner. De liberalen voeren campagne met de thema's onderwijs, digitalisering en migratiebeleid. Voor dat laatste wil de partij strengere regels, gericht op Duitse belangen. Vakkrachten en onderzoekers zijn welkom, "desperados uit de Maghreb" niet. Oorlogsvluchtelingen kunnen slechts tijdelijk in Duitsland blijven.
De FDP wil zich distantiëren van het beeld van een clientelepartij, die alleen voor de belangen van de rijkere achterban opkomt. Dat verwijt kregen de liberalen toen ze tussen 2009 en 2013 samen met de CDU/CSU regeerden. Nu willen ze zich richten op de "middenklasse en de middenstand". Belastingverlagingen maken nog steeds onderdeel uit van het FDP-programma maar staan niet meer zo centraal als bij vorige verkiezingen.
De FDP werd in 2013 na vier jaar regeren uit de Bondsdag gestemd - voor het eerst in de naoorlogse geschiedenis. Nu staat de partij in de peilingen op rond de 9 procent, waarmee een terugkeer in het parlement gegarandeerd lijkt. Bij de deelstaatverkiezingen deed de FDP het dit voorjaar ook goed. In Noordrijn-Westfalen boekte Lindner in mei, ook met een campagne die op hem was gericht, een grote winst. Zijn partij maakt daar nu deel uit van de regering. Lees meer bij tagesspiegel.de, FAZ.net, Zeit.de en Süddeutsche.de
Lees meer over 'Campagne':
Van Middelaar: ‘Het Schulz-effect heeft me verbaasd’
Interview: politiek filosoof Luuk van Middelaar over Schulz en over Merkels plannen voor Europa
'Schulz spreekt met schwung, Merkel imponeert'
Interview: DIA-wetenschapper Hanco Jürgens was bij campagneoptredens van Merkel en Schulz.
AfD en FDP maken verkiezingen spannend
Nu de FDP en de AfD in de Bondsdag komen, verandert het Duitse politieke landschap de komende jaren.
ARD blijft erbij: geen peiling in laatste verkiezingsweek
De ARD houdt geen peilingen in de laatste verkiezingsweek. De zender wil kiezers niet beïnvloeden.
Reacties
Geen reacties aanwezig