
CDU en FDP verdedigen gebruik data Deutsche Post voor campagnes
Kort nieuws - 3 april 2018 - Auteur: Redactie DuitslandwebCDU en FDP verdedigen het gebruik van data van de Deutsche Post voor hun campagnes voor de Bondsdagverkiezingen van vorig jaar. Ze hebben zich aan de Duitse privacy-wetgeving gehouden, zeggen de partijen.
Een dochteronderneming van de Deutsche Post, Deutsche Post Direkt, heeft geanonimiseerde gegevens van klanten aan de CDU en de FDP verkocht, werd afgelopen weekend bekend. Met de gegevens konden de partijen op straatniveau zien hoe waarschijnlijk het was dat mensen daar op hun partij stemden. Daarmee konden de partij beoordelen hoe zinvol het was daar campagne te voeren. De gegevens konden niet tot specifieke personen worden herleid, aldus de Deutsche Post. De CDU en de FDP betaalden elk een bedrag met vijf nullen voor inzage in de gegevens, meldden Duitse media.
De Bild am Sonntag meldde dat Deutsche Post Direkt een brochure aan verschillende partijen heeft verstuurd waarin ze aangaf dat ze over data beschikt van 85 procent van alle Duitse huishoudens, zoals informatie over koopkracht, bankgedrag, leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, woonsituatie en autobezit. De Deutsche Post koopt zelf informatie van bijvoorbeeld kadasters en werkt met opinieonderzoekers samen om de verschillende gegevens te combineren met verkiezingsuitslagen in bepaalde wijken.
Volgens de Deutsche Post is er niets aan de hand en verkoopt de dochteronderneming sinds 2005 geanonimiseerde gegevens aan partijen voor campagnedoeleinden. Ook CDU en FDP benadrukken dat ze geen privacy-wetgeving hebben overtreden. Lees meer bij Frankfurter Rundschau en Meedia
Lees meer over 'Politiek':
.jpg)
CDU overweegt inzet omstreden Palantir-software
Minister Dobrindt (CSU) onderzoekt of Duitsland gebruik kan maken van surveillancesoftware van het omstreden Amerikaanse bedrijf Palantir.

Benoeming rechters voor Duits Hof gesaboteerd
Frauke Brosius-Gersdorf kon niet worden benoemd aan het grondwettelijk hof. Waar kwam de ophef rond haar kandidatuur vandaan?

Nieuw ministerie moet digitalisering aanpakken
Topmanager Wildberger moet ervoor zorgen dat Duitsland eindelijk ‘een digitaal soeverein land’ wordt.

Duitse defensie ambitieus, maar nog niet op orde
Het Duitse leger moet "het conventioneel sterkste" van Europa worden, maar voorlopig is aan alles te kort.
Reacties
Geen reacties aanwezig