Films van de Berliner Schule in Rotterdam
LantarenVenster toont Duitse filmreeks

Achtergrond - 11 april 2011

Observerend en minimalistisch, dat zijn de films van de Berliner Schule. Ze draaien om menselijke verhoudingen in het dagelijkse leven. Het Rotterdamse filmtheater LantarenVenster besteedt aandacht aan de Berliner Schule met een filmreeks. Vanavond: ‘Ferien’.

Films van de Berliner Schule in Rotterdam
© peripherfilm.de/ferien

De film ‘Ferien’ van de Berlijnse regisseur Thomas Arslan gaat over Laura en Paul. Zij vieren vakantie bij Laura’s ouders in Noord-Duitsland. Laura’s moeder wordt ernstig ziek, haar relatie met Paul vertoont scheuren en Max, haar jongere halfbroer, heeft zijn eerste ruzie met zijn vriendinnetje

Arslan is een van de regisseurs die de kern vormen van de Berliner Schule. Halverwege de jaren negentig bleek er een nieuwe generatie filmmakers opgestaan, waarvan ook de Berlijners Christian Petzold en Angela Schanelec onderdeel uitmaakten. Arslan, Petzold en Schanalec studeerden alledrie tegelijkertijd aan de Deutsche Film und Fernsehakademie Berlin. Tegenwoordig worden ook regisseurs uit München tot de stroming gerekend, zoals Maren Ade. Haar film ‘Alle Anderen’ won bij de Berlinale 2009 de grote prijs van de jury.

De Berliner Schule bestaat uit:
Christian Petzold (‘Jerichow’ 2008), Thomas

Arslan (‘Ferien’ 2007), Angela Schanelec
(‘Marseille’ 2004), Christoph Hochhäusler
(‘Unter dir die Stadt’ 2010), Maren Ade
(‘Alle Anderen’ 2009) Benjamin Heisenberg
(‘Schläfer’ 2005), Valeska Grisebach
(‘Sehnsucht' 2006), Henner Winckler
(‘Lucy’ 2006), Ulrich Köhler (‘Bungalow’ 2002)
en Jan Krüger (‘Unterwegs’ 2004).
In de reeks van LantarenVenster, i.s.m. het
Goethe-Institut, werden eerder ‘Marseille’
van Schanelec en ‘Alle anderen’ van Ade
vertoond.

De belangrijkste gemeenschappelijkheid van deze filmmakers is een bijna overdreven realistische weergave van het dagelijkse leven, met gereduceerde maar duidelijke beelden. Berliner Schule is een journalistieke benaming, het is geen groep die door de regisseurs zelf is opgericht, zoals dat bijvoorbeeld bij het Deense Dogma het geval is. De films horen bij de alternatieve cinema.

Nouvelle Vague Allemande

De films bevatten veel statische beelden en er gebeurt vaak ogenschijnlijk niets. Daarom worden ze door het publiek meestal matig bezocht, hoewel ze door critici vaak goed worden ontvangen. In Frankrijk zijn de films van de Berliner Schule populairder. Daar worden ze ook wel de Nouvelle Vague Allemande genoemd, naar analogie van de Franse stroming Nouvelle Vague uit de jaren zestig.

Dit seizoen werden in LantarenVenster alle films van Christian Petzold vertoond. Als afsluiting van die reeks komt de regisseur op maandag 9 mei naar LantarenVenster, voor de vertoning van zijn meest recente film ‘Jerichow’. Een ex-soldaat keert terug naar zijn geboortestreek in noordoost-Duitsland, waar hij verliefd wordt op de vrouw van de Turkse eigenaar van een snackbar-keten. Na afloop van de voorstelling wordt Petzold geïnterviewd door Kevin Toma, recensent van de Volkskrant en de Filmkrant.

 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger