Duitslandweb logo Duitslandweb

Oostenrijk en Nederland klagen tevergeefs tegen Duitse tol

Kort nieuws - 6 februari 2019 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Het Europees Hof van Justitie gaat de klacht van Oostenrijk en Nederland tegen de tolplannen van Duitsland hoogstwaarschijnlijk afwijzen. 

De advocaat-generaal van het Hof adviseert de rechters om de tolheffing toe te staan. Oostenrijk bepleitte dat de Duitse overheid buitenlandse automobilisten discrimineert omdat Duitsers voor de tolheffing worden gecompenseerd via de wegenbelasting. Nederland had zich bij de klacht van Oostenrijk aangesloten. De advocaat-generaal stelt dat het terecht is dat Duitsland alle gebruikers van de snelwegen wil laten meebetalen. Omdat Duitsers ook al meebetalen via de wegenbelasting zouden ze onevenredig zwaar belast worden als ze niet voor de tolheffing worden gecompenseerd. De rechters nemen het advies van de advocaat-generaal meestal over. De uitspraak wordt over enkele weken verwacht.

Over de heffing voor gebruik van de Duitse Autobahn, de zogenaamde Pkw-Maut, wordt al jaren gediscussieerd. Volgens minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU) zal de heffing voor 2021 worden ingevoerd. Lees meer bij Tagesschau en bij Spiegel Online

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger