Duitslandweb logo Duitslandweb

Studie: Duitsland heeft jaarlijks 260.000 arbeidsmigranten nodig

Kort nieuws - 12 februari 2019 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Een studie van de Bertelsmann Stiftung komt tot de conclusie dat Duitsland tot 2060 jaarlijks 260.000 arbeidskrachten uit het buitenland nodig heeft. 

De Duitse babyboomers gaan vanaf 2020 met pensioen, de economie draait goed en het geboortecijfer is in Duitsland al decennialang erg laag. Wil het Duitse bedrijfsleven voldoende personeel hebben, moeten er meer geschoolde krachten uit het buitenland komen.

Volgens het rapport zal de immigratie uit andere EU-landen de vraag niet kunnen dekken. Er zijn dus ook arbeidskrachten van buiten de EU nodig.

De overheid moet de arbeidsmigratie veel beter sturen en vaart maken met de nieuwe immigratiewet, stelt de Bertelsmann stichting, een onafhankelijke denktank. Ook zouden overheden vast kunnen beginnen met het afbouwen van barrières en bijvoorbeeld buitenlandse diploma's makkelijker erkennen.

In Duitsland kwam de geboortegolf na de oorlog pas later dan in Nederland. De geboortejaren 1955 tot 1969 gelden als de babyboom-generatie. Lees meer bij Tagesschau en bij Bertelsmann Stiftung
of lees het hele onderzoek (pdf)

Reacties

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger