Veiligheidsdienst: Bedrijven moeten zich tegen extremisme wapenen
Kort nieuws - 28 maart 2019 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe binnenlandse veiligheidsdienst Verfassungsschutz waarschuwt bedrijven voor de gevaren van politiek en religieus extremisme.
Extremisten kunnen bedrijven door aanslagen en sabotage zwaar beschadigen, waarschuwt de Verfassungsschutz. De Duitse veiligheidsdiensten hebben al verschillende aanvallen in Duitsland voorkomen, aldus vice-president Selen. De veiligheidsdienst constateert dat islamisten en rechts-radicalen van elkaar leren en elkaar aanzetten tot nieuwe gewelddaden.
Ook binnen bedrijven zelf komt het voor dat werknemers radicaliseren en een gevaar vormen voor het werkklimaat, waarschuwt de economische belangenvereniging Allianz für Sicherheit in der Wirtschaft. Daar moeten leidinggevenden op bedacht zijn en ze moeten zich zelf ook inzetten voor de democratische waarden, zeggen de Allianz en Verfassungsschutz.
Islamistische en rechtse terroristen schaden de Duitse economie ook indirect omdat ze met hun acties potentiële investeerders en arbeidskrachten afschrikken, aldus Selen. Als voorbeeld noemde hij het geweld in Chemnitz vorig jaar. Linkse terroristen richten hun acties vaker tegen specifieke bedrijven of ondernemers. Maar ook zij veroorzaken daarmee grote economische schade, zoals bij het G20-protest in Hamburg in 2017, aldus de Verfassungsschutz. Lees meer bij Spiegel Online en Handelsblatt
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig