Opmerkelijk: topmanagers werven voor euro
Euro-advertenties in grote Franse en Duitse kranten
Achtergrond - 21 juni 2011
"De euro is noodzakelijk", luidt de boodschap van vijftig Duitse en Franse topmanagers. Met hun reclamecampagne willen ze de publieke steun voor de euro versterken. Bovendien doen de zakenlieden een oproep aan politici om de eurocrisis te beëindigen.
In grote Duitse en Franse dagbladen waarschuwen topmanagers van onder meer Siemens, Michelin, Air France en Deutsche Post vandaag op paginagrote advertenties voor de mislukking van de euro. Landen als Griekenland die zwaar zijn getroffen door de eurocrisis moeten op korte termijn financiële hulp ontvangen. Alleen zo kunnen deze landen hun financiële onafhankelijkheid terugkrijgen en de bevolking een beter toekomstperspectief bieden, aldus de managers.
De Duitse en Franse topmanagers namen zelf het initiatief tot de campagne, schrijft het Duitse weekblad Stern. Ze erkennen dat de terugkeer naar een stabiele euro nog miljarden zal kosten, maar benadrukken dat de financiële hulp in het belang van alle eurolanden is. Een serieus alternatief voor een stabiele, internationaal concurrerende munt bestaat volgens hen niet. Vooral de Duitse industrie met haar hoge exportpercentage profiteert uitzonderlijk sterk van de euro, aldus Stern.
Met de reclamecampagne doen de managers een beroep op de politiek om het juiste kader te scheppen voor een stabiele euro. Ze verlangen meer samenwerking tussen eurolidstaten als het gaat om begrotingspolitiek. Tevens moeten er effectieve sancties komen indien lidstaten zich niet aan de regels houden.
Reacties
Geen reacties aanwezig