Duitslandweb logo Duitslandweb

‘Gratis omroep-apps duperen Duitse kranten’
Kranten trekken ten strijde tegen ‘oneerlijke concurrentie’

Achtergrond - 13 juli 2011 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Duitse krantenuitgevers profiteren nauwelijks van de groeiende economie. Hun oplages en advertentieopbrengsten blijven dalen. Nu proberen ze via de rechter de concurrentie van zich af te slaan. Tegen oppermachtig Google en tegen omroepen "die met belastinggeld apps maken" kunnen ze niet op, klagen ze.

‘Gratis omroep-apps duperen Duitse kranten’ © Screenshot tagesschau.de

Acht dagbladuitgevers dienden eind juni een klacht in bij de rechtbank in Keulen tegen de ‘Tagesschau-app’ van de publieke omroepen ARD en NDR. De teksten van deze applicatie voor smartphones en tablets zijn onvoldoende programmagerelateerd, luidt de klacht.

De gratis nieuwsapp is een voorbeeld van een “door de overheid gefinancierd mediaproduct” dat “dodelijk is voor een digitaal verdienmodel voor de pers”, stelde voorzitter Dietmar Wolff van de koepelorganisatie van krantenuitgevers BDZV begin juli tijdens de jaarlijkse persconferentie. Het is logisch dat lezers niet willen betalen voor nieuwsaanbod van kranten als ze gratis toegang tot dezelfde informatie via nieuwssites van publieke omroepen krijgen, aldus Wolff. De publieke omroepen moeten zich beperken tot internetsites die rechtstreeks betrekking hebben op de programmering, zoals het ‘Rundfunkstaatsvertrag’ dat voorschrijft. De controlerende instanties zien daar echter volgens Wolff niet goed op toe.

Google

Ook tegen Google trekken de krantenuitgevers ten strijde. De BDZV is samen met de koepel van tijdschriftenuitgevers naar de Duitse mededingingsautoriteit gestapt en naar de Europese Commissie. Ze verwijten Google voorrang te geven aan inhoud van de eigen sites en verlangen een eerlijke volgorde van zoekresultaten. Bij de mededingingsautoriteit eisen ze een deel van de omzet die Google maakt met inhoud die door de uitgeverijen is geproduceerd. "Google is tot een van de grootste mediabedrijven ter wereld geworden en kan - anders dan iedere krantenuitgeverij - ongecontroleerd op de markt functioneren", aldus Wolff.

Ook in Nederland spelen dergelijke discussies. In het regeerakkoord staat dat de publieke omroep zich moet beperken tot audiovisuele taken. De internetsites moeten direct betrekking hebben op de programma’s van de omroep. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) klaagt dat de oneerlijke concurrentie voor krantenuitgeverijen veel meer van Google en Facebook komt dan van de omroepen.

Tags: media

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Digitale samenleving':

Digitale Duitsers

Digitale Duitsers

Duitsers wantrouwen wat overheden en bedrijven met hun gegevens doen. Maar dat is niet waarom Duitsland digitaal achterblijft, zegt Merlijn Schoonenboom.

Lees meer

Duitse diensten onderscheppen massaal data

Duitse diensten onderscheppen massaal data

In privacygevoelig Duitsland bestaat al zoiets als een sleepnetwet: de BND mag meekijken op het glasvezelnetwerk.

Lees meer

#JamaikaAbbruch: reacties op Twitter

#JamaikaAbbruch: reacties op Twitter

Volop politieke spin en commentaar op Twitter over afgebroken coalitie-onderhandelingen.

Lees meer

‘Sociale media voor veel politici te grote uitdaging’

‘Sociale media voor veel politici te grote uitdaging’

Mediawetenschapper Kay Hinz onderzoekt hoe de Duitse politiek gebruikt maakt van sociale media.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger