Opel wil zich losweken van GM
Nieuws
Achtergrond - 6 maart 2009
(16 februari 2009) De ondernemingsraad van Opel wil uit het noodlijdende Amerikaanse moederconcern General Motors (GM) stappen en zelfstandig verder gaan. Ook de deelstaten met Opel-fabrieken binnen hun grenzen werken aan een plan om de Duitse autobouwer los te weken van de Amerikanen.
“Het gaat niet langer zo”, aldus Klaus Franz, voorzitter van Opels ondernemingsraad. “Alleen zelfstandig hebben we nog een toekomst.” De autofabrikant uit het Hessische Rüsselsheim is sinds 1929 in handen van het Amerikaanse autoconglomeraat GM dat door de economische crisis in grote problemen is geraakt. Volgens Der Spiegel voert Opel al weken gesprekken met de Amerikanen over een scheiding van de wegen.
Hierbij is financiële hulp van Hessen, Noordrijn-Westfalen, Thüringen en Rijnland-Palts noodzakelijk. In deze deelstaten zijn de vier Opel-fabrieken gevestigd die in totaal aan ruim 25 duizend mensen werk verschaffen. De deelstaten zouden zich dan bij de autobouwer moeten inkopen om de toekomst van Opel veilig te stellen.
Als voorbeeld dient de deelstaat Nedersaksen die 20 procent van de aandelen van Volkswagen in bezit heeft. Deze grootste Duitse autofabrikant heeft zijn hoofdzetel in het Nedersaksische Wolfsburg.
Bal ligt bij GM
Het besluit tot verzelfstandiging hebben Opel en de deelstaten niet in eigen hand, maar ligt nog steeds bij GM. Morgen kan daarover meer duidelijkheid komen als GM zijn saneringsplannen voorlegt aan de Amerikaanse overheid. Op basis daarvan besluit Washington of GM in aanmerking komt voor verdere staatshulp.
Mocht het resultaat hiervan voor GM negatief uitvallen, dan verwacht Opel niet dat de Amerikanen een Alleingang tegenhouden. Maar in dat geval heeft de Duitse GM-dochter naast de deelstaten nog een geldschieter nodig in de vorm van private investeerders of de Duitse staat. Bondskanselier Merkel sloot afgelopen zondag wederom staathulp voor Opel niet uit, maar wil eerst de ontwikkelingen bij GM afwachten.
Samenwerking BMW en Daimler
De crisis in de auto-industrie laat ook BMW en Mercedes-fabrikant Daimler niet onberoerd. Beide autobouwers overwegen een verregaande samenwerking, iets dat gezien de grote rivaliteit tussen beide bedrijven als onmogelijk werd beschouwd. Maar de twee fabrikanten van vooral grote, luxe auto’s zien hun omzet beurswaarde door de economische crisis al maanden dalen, waardoor ingrijpen noodzakelijk is.
De merken uit Stuttgart en München gaan mogelijk de inkoop van onderdelen centraal regelen en samen nieuwe motoren ontwikkelen. Daimler en BMW hopen op deze wijze miljarden euro’s per jaar te besparen.
Directe concurrent Audi heeft dit voordeel al. De Beierse autobouwer behoort tot de Volkswagen-groep waardoor techniek en ontwikkelingskosten worden gedeeld met VW en diens grootaandeelhouder Porsche.
De onderhandelingen over een samenwerkingsverband tussen BMW en Daimler lopen al maanden. Tot een concreet besluit kwam het totnogtoe niet door protesten van technici en ingenieurs van beide merken die de concurrent liever geen kijkje in de eigen keuken willen geven. De weerzin was zo groot dat BMW per decreet zijn ingenieurs heeft opgedragen hun verzet te staken.
Spiegel Online/ FAZ.net
Afbeelding:
Reacties
Geen reacties aanwezig