Bondsregering zet Opel in wachtkamer
Nieuws
Achtergrond - 6 maart 2009
(6 maart 2009) De bondsregering weigert vooralsnog Opel te hulp te schieten. “Volledig ontoereikend” en “desastreus”, zo luidt binnen regeringskringen het oordeel over het saneringsplan van de autobouwer. Minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble (CDU) houdt de mogelijkheid van een faillissement nadrukkelijk open.
Volgens het vorige week gepresenteerde reddingsplan zou Opel als een zelfstandig bedrijf binnen General Motors (GM) gaan functioneren. Nu is de autobouwer nog een volledige dochter het Amerikaanse autoconcern. Opel gaf aan hiertoe 3,3 miljard euro aan staatshulp nodig te hebben, aangevuld met 3 miljard opstartkapitaal van GM. Daarnaast denkt Opel zelf 1,2 miljard te besparen door banen schrappen en salarissen te bevriezen.
‘De markt bepaalt’
Maar het saneringsplan van de autobouwer overtuigt het Duitse kabinet niet. “Opels reddingsconcept biedt onvoldoende perspectief”, aldus minister van Financiën Peer Steinbrück (SPD). Woensdag stelde bondskanselier Merkel nog dat Opel niet van “elementair belang” is voor de Duitse economie.
De bondsregering staat voor een harde keuze de staatskas te sparen door Opel hulp te ontzeggen, of honderdduizenden werklozen te riskeren. Volgens vakbond IG Metall verliezen 400 duizend mensen hun baan als de Duitse autobouwer ophoudt te bestaan.
“Ik ben ervan overtuigd dat de markt beter kan beoordelen of Opel een toekomst heeft dan de politiek”, aldus Schäuble. Een faillissement hoeft volgens hem nog niet het definitieve einde te betekenen voor de Hessische autobouwer. Een doorstart met particulier kapitaal blijft mogelijk.
Patenten Opel verpand
Het is de vraag of Opel nog wel aantrekkelijk genoeg is voor investeerders. De patenten op Opel-modellen en techniek zijn door moederconcern GM van de hand gedaan, zo bericht Bild Zeitung die zich beroept op regeringsbronnen.
GM, dat zelf vecht voor zijn voortbestaan, heeft alle patenten van zijn merkenpalet als borg aan de Amerikaanse overheid gegeven in ruil voor financiële steun. Dit houdt in dat zelfs een volledig zelfstandig Opel alleen modellen kan produceren onder licentie van GM, waardoor op jaarbasis alsnog miljarden euro via een omweg naar de Verenigde Staten worden doorgesluisd.
Schuldenlast GM
Ook de Duitse overheid zou bij een financiële injectie of borgstelling afhankelijk blijven van de ontwikkelingen bij GM. Als Opel binnen het Amerikaanse concern semi-zelfstandig verder gaat, draagt het nog steeds deels de schuldenlast van GM. Deze schulden zouden met financiële hulp van Berlijn op de Duitse belastingbetaler worden. Mocht de regering-Merkel besluiten alleen borg te staan voor Opel, verdwijnt dat geld als de autobouwer onverhoopt toch failliet gaat.
Minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg (CSU) weigerde vrijdagochtend na overleg met het Opel-bestuur toezeggingen te doen. Volgens hem had Opel niet op alle vragen van de regering een antwoord klaar. “Het kan daarom nog weken duren voordat een beslissing valt”, zo besloot de minister.
Handelsblatt.com / FAZ.net / Welt.de
Afbeelding:
Reacties
Geen reacties aanwezig