Duitslandweb logo Duitslandweb

Voor Volkswagen dreigen nieuwe boetes in de VS

Kort nieuws - 3 juni 2020 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Volkswagen moet nieuwe boetes vrezen in de Verenigde Staten vanwege het dieselschandaal.

Los van al eerder afgesproken schikkingen mogen districten in de Amerikaanse staten Utah en Florida nieuwe boetes opleggen aan de Duitse autoproducent, vanwege schendingen van het milieurecht. Dat blijkt uit een oordeel van een hof van beroep in de VS. De uitspraak kan de deur openzetten naar nieuwe miljardenboetes voor Volkswagen in de VS.

Volkswagen heeft miljoenen dieselauto's op de markt gebracht met software die zorgt dat de auto zich in een testomgeving aan de uitstootnormen houdt, maar op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoot. Dit kwam in 2015 naar buiten. Sindsdien is het concern wereldwijd in veel rechtszaken verwikkeld en heeft het volgens Tagesschau al meer dan 30 miljard aan schadevergoeding en boetes moeten betalen. Lees meer bij tagesspiegel.de

Eind mei oordeelde een Duits hof dat Volkswagen een schadevergoeding moet betalen aan een klant met een sjoemeldiesel. Dat kan gevolgen hebben voor de 60.000 rechtszaken van andere Volkswagen-klanten in Duitsland die nog lopen.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger