Uitspraak dieselschandaal: Volkswagen moet klant schadeloos stellen
Kort nieuws - 25 mei 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe hoogste Duitse rechtbank, het Bundesgerichtshof, heeft maandagochtend een belangrijke uitspraak gedaan in het langslepende dieselschandaal bij Volkswagen.
Een klant die schadevergoeding eist omdat hij in 2014 een auto heeft gekocht die niet voldoet aan de uitstootnormen, is in het gelijk gesteld. Hij mag de auto inleveren en krijgt het aankoopbedrag min een aftrek voor gereden kilometers terug.
Het hoogste civiele gerechtshof volgt daarmee de uitspraak van het hof in Koblenz, dat de klager eerder ook in het gelijk had gesteld. Volkswagen heeft de klanten systematisch bedrogen en een schadevergoeding is daarom terecht, vinden de rechters. De rechters achten het voldoende aangetoond dat de leiding van de ontwikkelingsafdeling en het bestuur van het concern op de hoogte waren van het bedrog met de uitstoot van de dieselvoertuigen en bevestigden dat het concern daarmee immoreel en illegaal heeft gehandeld.
Volkswagen wilde de ontevreden klant helemaal niks betalen omdat hij de auto gewoon kon gebruiken en er voor hem persoonlijk geen schade is ontstaan.
De uitspraak kan gevolgen hebben voor de 60.000 rechtszaken van andere Volkswagen-klanten die nog lopen. Waarschijnlijk zal Volkswagen die nu proberen te schikken, zei de juridisch specialist van de Tagesschau-redactie maandag na de uitspraak.
Voor de klanten die hebben meegedaan aan de collectieve rechtszaak (Sammelklage) tegen Volkswagen en in februari van dit jaar hebben geschikt, heeft de uitspraak geen invloed meer. Zij zijn akkoord gegaan met ongeveer 15 procent van de aankoopsom en mogen hun auto houden. Lees meer bij Tagesschau
Volkswagen heeft miljoenen dieselauto's op de markt gebracht met software die zorgt dat de auto zich in een testomgeving aan de uitstootnormen houdt, maar op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoot. Dit kwam in 2015 naar buiten. Sindsdien is het concern wereldwijd in veel rechtszaken verwikkeld en heeft volgens Tagesschau al meer dan 30 miljard aan schadevergoeding en boetes moeten betalen.
Vorige week maakte het concern bekend dat de topmannen Herbert Diess en Hans-Dieter Pötsch de zaken tegen hen wegens marktmanipulatie hebben afgekocht. Ze zijn met de rechtbank een bedrag van 4,5 miljoen euro per persoon overeengekomen. De hoogste bazen van het concern werden ervan beschuldigd de aandeelhouders niet snel genoeg over de omvang van het dieselschandaal te hebben geïnformeerd. Lees meer bij Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig