OM klaagt ex-VW-topman Winterkorn aan voor afleggen valse verklaring
Kort nieuws - 10 juni 2021 - Auteur: Redactie DuitslandwebHet Openbaar Ministerie in Berlijn heeft oud-topman van Volkswagen Martin Winterkorn aangeklaagd voor het afleggen van een valse verklaring. Voor een onderzoekscommissie van de Bondsdag heeft Winterkorn in 2017 gelogen over het tijdstip waarop hij op de hoogte was van het dieselschandaal, zegt het OM.
Winterkorn heeft voor de onderzoekscommissie van de Bondsdag ontkend dat hij voor september 2015, toen het dieselschandaal naar buiten kwam, op de hoogte was van de manipulatie met de uitstoot van dieselmotoren. Maar volgens het OM in Berlijn wist hij er in mei 2015 al van.
Volkswagen bleek dieselmotoren met software bewust zo te manipuleren, dat ze op straat veel meer schadelijke stoffen uitstootten dan in een testomgeving. Toen dit uitkwam, moest Winterkorn opstappen. Sindsdien is het concern wereldwijd in veel rechtszaken verwikkeld. Winterkorn zelf moet zich, net als andere managers en oud-managers, ook nog voor een rechtbank in Braunschweig verantwoorden voor fraude in het dieselschandaal zelf. Die zaak begint in september.
Met Volkswagen is Winterkorn overeen gekomen een schadevergoeding van 11,2 miljoen euro te betalen. Het concern had in eerste instantie een miljard euro van zijn oud-topman geëist. Ook andere oud-bestuursleden gaan schadevergoedingen betalen. Lees meer bij tagesschau.de en FAZ.net
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig