Opmerkelijk: Arbeidsbureau betaalt miljoenen aan tienerblad
Pakkende artikelen moeten jongeren lokken voor baantjes
Achtergrond - 21 april 2010
Het Duitse arbeidsbureau heeft jarenlang grote bedragen betaald voor artikelen in het tienertijdschrift Bravo. De Duitse Rekenkamer wijst de samenwerking af, maar aan stoppen denkt het arbeidsbureau niet.
De Duitse Rekenkamer keurt af dat het arbeidsbureau miljoenen uitgeeft aan artikelen in het tienermagazine 'Bravo'.
Onder het kopje ‘Job Attacke’ wijzen de artikelen in Bravo de jongeren op interessante baantjes bij het arbeidsbureau en stellen verschillende beroepskeuzes voor. In de zomer van 2009 bleek dat achter de artikelen een samenwerking van de uitgever van Bravo met het Duitse arbeidsbureau, de Bundesagentur für Arbeit, schuil gaat.
Volgens Der Spiegel kostte de samenwerking het arbeidsbureau, onderdeel van het ministerie van Werkgelegenheid, totnogtoe bijna 2,3 miljoen euro. Het geld komt uit het potje met bijdragen voor werkloosheidsverzekeringen.
De Duitse Rekenkamer, het Bundesrechnungshof, keurt de dure samenwerking af. De Rekenkamer vindt dat het arbeidsbureau de artikelen te makkelijk aan Bravo heeft toegewezen en daarmee mogelijke concurrentie verhindert. Ook zou het bureau te weinig hebben gedaan om het resultaat van de artikelen te beoordelen. De Rekenkamer verwacht nu van het arbeidsbureau dat het zijn samenwerking met Bravo herziet en efficiënter met het beschikbare geld om springt.
Communicatiedoeleinden
De uitgever van Bravo ontkent dat het arbeidsbureau invloed op de inhoud van het tijdschrift heeft. De ‘Job Attacke’-artikelen zouden door Bravo zelf zijn gefinancierd en redactionele invloed van buitenaf zou “vanzelfsprekend niet plaats vinden”, aldus Bauer Verlag in een schriftelijke stellingname. Het geld van het arbeidsbureau zou voor “communicatiedoeleinden” zijn gebruikt.
Het arbeidsbureau zegt in Der Spiegel dat het de inhoud van de artikelen in grote lijnen met de redactie bespreekt en dat de actie een groot succes is. Aan stoppen denkt het arbeidsbureau dan ook niet.
Bravo is met een oplage van een half miljoen exemplaren het grootste jongerentijdschrift van Europa.
Reacties
Geen reacties aanwezig