Jongerenblad Bravo vijftig jaar oud
Nieuws

Achtergrond - 24 augustus 2006

(24 augustus 2006) Duitslands grootste jongerentijdschrift Bravo wordt vijftig. Het weekblad verwierf cultstatus dankzij de seksuele voorlichting in de rubriek van therapeut Dr. Sommer. Maar Bravo heeft het moeilijk

Bravo, welke Duitser is er niet mee groot geworden. Het tijdschrift, opgericht in de jaren vijftig, is een begrip onder Duisters van alle naoorlogse generaties en inmiddels tot cult verheven. Dé teenager-bijbel, noemde dagblad Die Welt het blad. Bijna elke Duitser kent Dr. Sommer, de Bravo-vraagbaak voor delicate seks- en relatiekwesties. Kan ik van een tongzoen zwanger worden? Kan ik ook zonder seks een orgasme krijgen? Zo maar een aantal lezersvragen die Dr. Sommer ook vandaag nog beantwoordt.

De introductie van Dr. Sommer in de jaren zestig omschrijven commentatoren als niets minder dan een revolutie. Dr. Sommer was en is betrouwbaar en discreet. De anonimiteit van de vragensteller blijft verzekerd. De rubriek vulde bij zijn verschijning een lacune in de door schaamte omgeven seksuele voorlichting op school en door ouders. Aan de Bravo-dokter konden jongeren vragen stellen die ze elders niet kwijt konden: vragen over hun eigen lichaam of over taboethema’s als masturbatie en homoseksualiteit. De oorspronkelijke Dr. Sommer, het pseudoniem van therapeut Martin Goldstein, is inmiddels met pensioen, zijn taken overgenomen door een zeskoppig team van pedagogen en psychologen. Maar de populariteit van de rubriek is het bewijs van zijn onverminderde relevantie.

Duitslands bekendste en nog altijd grootste jongerenblad heeft het moeilijk. De oplages zijn sinds de jaren negentig gestaag gedaald, van ruim een miljoen naar vijfhonderdduizend stuks per week in 2006. Zware concurrentie ondervindt het blad met name van jongerensites op het internet. Bovendien wordt de markt overspoeld met gespecialiseerde jongerenbladen, bijvoorbeeld voor gamers, skaters of paardenliefhebbers. Met uitgaves als Bravo-Sport en Bravo-Girl probeert het meer algemene jongerentijdschrift lezers terug te winnen.

Seksuele voorlichting is de belangrijkste, maar geenszins de enige pijler van het tijdschrift dat in de visie van de oprichters eigenlijk een magazine voor jonge filmliefhebbers had moeten worden. Bravo scoort ook met de sterren uit de pop- en filmwereld. Van de Beatles tot Abba en Britney Spears, via Bravo bereikten ze de kinderkamers van puberend Duitsland. Tot gouden greep van het tijdschrift ontwikkelde zich de zogeheten Starschnitt, uitsneden van pop- en filmsterren die de lezers elke week konden uitknippen om er beetje bij beetje een levensgrote poster van hun idool van te maken.

Zaterdag is het jongerenblad echt jarig, dan is het precies vijfig jaar geleden dat de eerste Bravo van de pers rolde.

Zie ook: de Bravo-website

Die Welt
Popstars, Pickel und Pubertät - "Bravo" wird 50

Tagesspiegel Online
"Bravo": Vertraulichkeit als Geheimrezept

Reacties

Matty van Overmeeren - 29 maart 2021 22:02

Hoi, ik ben mejuffrouw Matty van Overmeeren, ik kom uit Sint Jansteen en ik heb een vraagje: Ik zou heel graag dat Duitse jongerenbeleid Bravo met The black eyed peas op de cover willen bestellen. Maar ik wil de betaling op mijn manier overmaken via zo'n bankoverschrijving, als dat kan. Mail me jullie rekeningnummer en ik maak het bedrag over. Okay. Met vriendelijke groet: miss Matty van Overmeeren.

Reageer
Wiebke Pittlik Matty van Overmeeren - 30 maart 2021 09:48

Dag, dat zou u moeten vragen bij de uitgever van Bravo. Wij kunnen dit niet voor u doen. Groet, de redactie

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger