Tesla-fabriek Brandenburg in gebruik genomen
Kort nieuws - 22 maart 2022 - Auteur: Redactie DuitslandwebOnder toeziend oog van topman Elon Musk verlaten vandaag de eerste Tesla’s de nieuwe fabriek in het Brandenburgse Grünheide. Begin deze maand kreeg de Gigafactory de laatste vergunning die nodig was voor het leveren van auto's. Jaarlijks moeten er zo’n 500.000 elektrische auto's van de band gaan rollen.
Naast Musk waren kanselier Scholz (SPD), minister van Economische Zaken en Klimaat Habeck (Groenen) en de Brandenburgse premier Woidke (SPD) bij de opening aanwezig. Volgens Jörg Steinbach, de minister van Economische Zaken van de deelstaat, willen meer bedrijven zich nu in de deelstaat vestigen.
Bij de fabriek komen zo’n 12.000 mensen te werken. Hiermee is de fabriek in één klap de op twee na grootste autofabriek van Duitsland. Elon Musk wilde de fabriek in een jaar bouwen, maar ging daarbij voorbij aan de Duitse vergunningsprocedures. Zo werd er begin 2020 begonnen met het kappen van 90 hectare bos voordat hier een vergunning voor was afgegeven. Na klachten van milieu-organisaties werd de kap tijdelijk door de rechter stilgelegd. Ook kwam de fabriek in opspraak door het enorme waterverbruik, dat net zo hoog zou zijn als dat van een stad van 40.000 mensen. De bouw heeft uiteindelijk twee jaar geduurd, voor Duitse begrippen een recordtempo. Lees meer bij RBB24 en lees ook op Duitslandweb: Tesla-turbo versus Duitse degelijkheid
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig