
Geen opvolger voor succesvol 9-euro-ticket
Kort nieuws - 24 augustus 2022 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe goedkope maandkaarten voor het Duitse openbaar vervoer, de 9-euro-tickets, krijgen voorlopig geen vervolg. Hoewel de zomeractie een succes was, kan de regering het niet eens worden over een vervolg.
Bijn 40 miljoen tickets waren half augustus verkocht. In de maanden juni, juli en augustus konden reizigers voor 9 euro per maand in alle regionale treinen en bussen reizen. De regeling was bedoeld om de burgers te compenseren voor de hoge inflatie en hoge energieprijzen. Voor automobilisten was gedurende de zomermaanden de accijns op brandstof verlaagd.
Aan beide regelingen komt op 1 september een einde. Minister van Financiën Christian Lindner (FDP) wil de regelingen niet langer financieren. Wel wordt onderzocht of een vervolgaanbod voor het openbaar vervoer mogelijk is, maar dat zal dan pas in het volgende jaar worden. Bij het tanken moeten automoblisten vanaf september weer op hogere prijzen rekenen. De laatste dagen van augustus wordt grote drukte verwacht bij de tankstations. Lees meer bij Tagesschau en bij ZDF Heute
Lees meer over 'Economie':

Kapiteinsarmband
De Duitse economie gaat de komende jaren door een serieuze, structurele transitie, waarschuwt econoom en columnist Carsten Brzeski.

Met 'Doppel-Wumms' door de crisis
Scholz introduceerde het begrip Doppel-Wumms onlangs met trots. En wordt er nu mee om de oren geslagen.

De landschappen bloeien toch
Geld, goed beleid en geduld; dat is de sleutel tot succes, stelt columnist Carsten Brzeski hoopvol vast.

Het keerpunt
Hoe de oorlog in Oekraïne ook afloopt, de Duitse 'Zeitenwende' kan niet meer worden teruggedraaid, schrijft Carsten Brzeski.
Reacties
Enorm succesvol. Allerlei leuke steden bezocht en nooit hoeven te staan. In Luxemburg is het openbaar vervoer gratis. Het is maar, waar je prioriteiten stelt. Voor herhaling vatbaar.
De ervaring met 9 euro ticket in Duitsland.
In juni, juli en augustus gebruik gemaakt van het 9 euro ticket. Steden bezocht zoals Dusseldorf, Duisburg (wijnmarkt), Oberhausen, Dortmund, Wuppertal, Osnabrück, Munster, Koln, Aken, Mönchengladbach, Koblenz, Frankfurt en Kassel.
Natuurlijk druk, maar bijna altijd een zitplaats gehad, er gaan toch wel veel mensen in een trein. Veel kinderwandelwagens dus gezinnen op reis. De winkels in de centra moeten zeer geprofiteerd hebben van de vele bezoekers.
Wat een geweldig, navolgbaar initiatief was dit! Dit initiatief zou om klimaatverandering een beetje tegen te gaan overal in Europa moeten worden ingevoerd, op zijn minst in de zomermaanden! Wij hebben er van kunnen profiteren van genoten van onze reizen door Duitsland