'Drielandentrein Aken-Luik-Maastricht dit jaar van start'
Kort nieuws - 14 maart 2023 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Drielandentrein tussen Nederland, België en Duitsland kan in december gaan rijden. Daarvoor hebben de verschillende betrokkenen een intentieverklaring getekend. De trein rijdt zonder overstap tussen de drie grensregio’s.
“Als je in een grensregio woont, is het belangrijk dat goed grensoverschrijdend openbaar vervoer ervoor zorgt dat je in de hele regio aan het werk kan of een opleiding kan volgen. Maar hoe logisch dit ook klinkt, in de praktijk is het een enorme klus om te realiseren. Treinen moeten worden aangepast, dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten, vervoerders moeten samenwerken", aldus de Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een persbericht.
Heijnen heeft deze week samen met de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels van Mobiliteit en Infrastructuur een intentieovereenkomst voor de Drielandentrein getekend. Die moet het mogelijk maken dat de trein in december van dit jaar gaat rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. De betrokken vervoerders NS, Arriva en het Belgische NMBS hebben daarvoor onder meer treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden.
Gilkinet noemt het project "een voorbeeld voor de Europese spoorintegratie". Op dit moment moeten reizigers in de grensregio als ze van Luik naar Aken willen nog overstappen in Maastricht. Die overstap valt weg. Op de stations van Aken en Luik kun je bovendien een hogesnelheidstrein nemen, waardoor steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs een stuk dichterbij komen. Daarmee draagt de Drielandentrein ook bij aan het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten, aldus het persbericht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Lees meer in het persbericht
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig