Weer staking op Duitse spoor vanaf 24 januari
Kort nieuws - 22 januari 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse vakbond van treinmachinisten GDL heeft een nieuwe staking aangekondigd van woensdag 24 tot en met maandag 29 januari. Het treinverkeer zal vanaf woensdag ernstig ontregeld zijn. Bij vorige stakingen reden er nauwelijks nog treinen.
Reizigers die al tickets hebben gekocht voor de zes stakingsdagen, mogen die ook voor woensdag of na maandag gebruiken. Deutsche Bahn raadt reizigers dringend aan een zitplaats te reserveren omdat de weinige treinen die zullen rijden, overvol zullen zijn. Lees meer bij Der Spiegel
De vakbond wil voor werknemers in ploegendiensten een werkweek van 35 in plaats van 38 uur, met behoud van salaris. Vrijdag heeft werkgever Deutsche Bahn een compromis voorgelegd, maar dat was volgens de bond onvoldoende.
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Ik snap het advies om een zitplaats te reserveren niet. Je weet van tevoren niet welke treinen rijden (een enkele) en welke uitvallen.
Dan de beloning, zij die nog ambtenaar zijn verdienen nog redelijk en hebben een normaal pensioen. voor De machinisten bij de regionale vervoerders is het niet zo goed geregeld. Hoe het treinpersoneel in Duitsland moet werken is in mijn ogen moderne slavernij en dag mag/moet voor gevochten worden dat alles beter word. Hoezo, gezond richting pensioen?
Niet meer van deze tijd dat er gestaakt moet worden voor betere arbeidsvoorwaarden en beloningen. Ik heb een aantal jaren voor een nederlandsche vervoerder naar Aachen gereden. Als ik van mijn Duitse “Kollegen” hoorde wat voor diensten gedraaid worden gingen mijn haren rechtop staan. Diensten van 10 uur en meer zijn meer regel dan uitzondering. Voorbeeld(extreem, maar toch), dienstbegin 03.20, einde dienst 13.20 en dan ook nog eens 4 dagen op rij. De vierde dag loop je in je schaduw.