Duitslandweb logo Duitslandweb

Treinstaking Duitsland: '20 procent van de treinen rijdt'

Kort nieuws - 25 januari 2024 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Door de treinstaking in Duitsland rijdt ongeveer 20 procent van de treinen. De machinisten hebben sinds woensdag het werk voor zes dagen neergelegd. De Deutsche Bahn heeft een noodrooster opgesteld.

Het noodrooster functioneert goed, laat de Deutsche Bahn weten. Maar op dit moment rijdt slechts 20 procent van het normale aantal treinen. De Duitse spoorwegen proberen op drukke trajecten extra lange treinen in te zetten.

Machinistenvakbond GDL staakt van woensdag 24 januari tot en met maandag 29 januari. Ze wil voor werknemers in ploegendiensten een werkweek van 35 in plaats van 38 uur, met behoud van salaris. 

De kritiek op de staking neemt toe. Michael Theurer, spoor-adviseur van de Duitse regering, waarschuwt voor de gevolgen, bijvoorbeeld omdat het mensen ontmoedigt klimaatvriendelijk te reizen. Ook de economie ondervindt de gevolgen van de staking, aldus minister van Verkeer van Noordrijn-Westfalen Oliver Krischer. Lees meer bij Tagesschau

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger