Nieuwe Duitse treinstakingen na akkoord van de baan
Kort nieuws - 26 maart 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse machinistenvakbond GDL en de Deutsche Bahn hebben een akkoord bereikt. Daarmee zijn nieuwe stakingen van de baan. Het Duitse treinverkeer is de afgelopen maanden meerdere keren platgelegd door de machinistenstakingen.
De loononderhandelingen tussen Deutsche Bahn en de GDL zaten maandenlang muurvast. In totaal zes stakingen van de machinisten hebben honderdduizenden forenzen en andere reizigers gedupeerd. Door de uitval van goederentreinen werd ook de industrie erdoor getroffen. Beide partijen zijn overeengekomen dat er in ieder geval tot en met februari 2026 niet meer wordt gestaakt.
De Deutsche Bahn is de machinisten tegemoet gekomen in hun eis voor een 35-urige werkweek met behoud van loon. De 35-urige werkweek wordt de komende twee jaar stapsgewijs ingevoerd. Werknemers zijn niet verplicht 35 uur te werken, als ze willen mogen ze ook 38 of 40 uur werken. Daarvoor krijgen ze dan ook extra betaald. Het akkoord geldt tot 2029. Lees meer bij Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig