Duitslandweb logo Duitslandweb

Nieuwe Duitse treinstakingen na akkoord van de baan

Kort nieuws - 26 maart 2024 - Auteur: Redactie Duitslandweb

De Duitse machinistenvakbond GDL en de Deutsche Bahn hebben een akkoord bereikt. Daarmee zijn nieuwe stakingen van de baan. Het Duitse treinverkeer is de afgelopen maanden meerdere keren platgelegd door de machinistenstakingen. 

De loononderhandelingen tussen Deutsche Bahn en de GDL zaten maandenlang muurvast. In totaal zes stakingen van de machinisten hebben honderdduizenden forenzen en andere reizigers gedupeerd. Door de uitval van goederentreinen werd ook de industrie erdoor getroffen. Beide partijen zijn overeengekomen dat er in ieder geval tot en met februari 2026 niet meer wordt gestaakt.

De Deutsche Bahn is de machinisten tegemoet gekomen in hun eis voor een 35-urige werkweek met behoud van loon. De 35-urige werkweek wordt de komende twee jaar stapsgewijs ingevoerd. Werknemers zijn niet verplicht 35 uur te werken, als ze willen mogen ze ook 38 of 40 uur werken. Daarvoor krijgen ze dan ook extra betaald. Het akkoord geldt tot 2029. Lees meer bij Tagesschau

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger