‘Volkswagen gaat fabrieken in Duitsland sluiten’
Kort nieuws - 28 oktober 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebVolkswagen wil minstens drie fabrieken in Duitsland gaan sluiten. Dit maakte de voorzitter van de ondernemingsraad vandaag bekend. Daarmee komen volgens de ondernemingsraad tienduizenden banen op de tocht te staan. Volkswagen zelf heeft dit nieuws nog niet bevestigd.
Alle tien de Volkswagenfabrieken in Duitsland gaan de gevolgen merken van de bezuinigingen die het bestuur eerder al aankondigde. Dat heeft de ondernemingsraad maandag in Wolfsburg bekendgemaakt op een informatiebijeenkomst voor werknemers. Zeker drie fabrieken worden gesloten, aldus de raad - vooral de fabriek in Osnabrück moet vrezen voor haar voortbestaan. Hele afdelingen moeten worden gesloten of worden naar het buitenland verplaatst, zegt de ondernemingsraad.
Kritiek op de plannen is er van de vakbond IG Metal en de bondsregering. Het Duitse kabinet roept Volkswagen op banen te behouden. Kanselier Olaf Scholz (SPD) liet via een woordvoerder weten dat hij vindt dat “mogelijke verkeerde managementbeslissingen uit het verleden niet afgewenteld mogen worden op werknemers”.
In september maakte het bestuur van Volkswagen bekend dat zij door tegenvallende verkopen flink moet bezuinigen. Het bedrijf deelde toen al mee dat zij de sluiting van één of meerdere fabrieken in Duitsland overwoog. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen 120.000 medewerkers in Duitsland. Lees meer bij Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig