Berlinale viert de financiële crisis
Nieuws
Achtergrond - 5 februari 2009
(5 februari 2009) De negenenvijftigste editie van de Berlinale heeft de tijdsgeest te pakken. ‘The International’ is donderdag de openingsfilm van het Berlijnse filmfestival. Regisseur Tom Tykwer liet zich inspireren door de financiële crisis. De Duitse filmbranche ontkomt vooralsnog aan de economische malaise.
Een gevoel voor de actualiteit kan de filmmakers niet worden ontzegd. Op het festival gaan naast 'The International' nog drie films in première met de zwakke wereldeconomie als thema. De Berlinale wordt nu al door de Duitse media het ‘festival van de crisis’ genoemd.
Maar dergelijke artistieke onheilstijdingen komen de filmbranche zelf niet slecht uit, zo lijkt het. Zeker de Duitse bioscopen kijken terug op een zakelijk succesvol jaar. In 2008 werden in Duitsland 129,4 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, vier miljoen meer dan in 2007. De omzet steeg met 4,9 procent naar 794,7 miljoen euro, zo meldt brancheorganisatie FFA.
Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. In tijden van crisis zoekt men afleiding in de bioscoop. In het financieel inktzwarte jaar 1929 stegen de bezoekersaantallen explosief. Maar twee jaar later kon ook de filmindustrie zich niet onttrekken aan de economische malaise en de verwachting is dat ook deze keer de geschiedenis zich zal herhalen. Zo is het de vraag hoelang autofabrikant Volkswagen nog de hoofdsponsor van het festival blijft.
Gisteren verliep de uitreiking van die andere Duitse filmprijs Goldene Kamera in meer sobere sferen. De filmprijzen van het blad Hörzu gingen onder andere naar Daniel Craig en Meryl Streep, maar een groot gala bleef uit. Uitgever en organisator Axel Springer Verlag is hard geraakt door de economische crisis.
Duitse kaskrakers
De Duitse filmmakers kijken terug op een succesvol jaar en dat zal met de nodige champagne worden gevierd. Want zonder Duitse kaskrakers als ‘Der Baader Meinhof Komplex’, zouden de bioscopen in de Bondsrepubliek in de rode cijfers zijn geraakt. Bijna 34 miljoen Duitsers kochten vorig jaar een kaartje voor een Duitse film.
‘Kleinohrhasen’ was in 2008 zelfs de meest bezochte film in de Duitse theaters met bijna vijf miljoen bezoekers. De rolprent van regisseur Til Schweiger bleef daarmee Hollywoods belangrijke troef, de Bondfilm ‘Quantum of Solace’ voor.
Geen succesgarantie
De prijs voor de beste film op de Berlinale, de Gouden Beer, is geen garantie voor commercieel succes. De winnaar van vorig jaar, de Braziliaanse film ‘Tropa de Elite’, werd nadien in geen enkele Duitse bioscoop vertoond. Het Bosnische ‘Grbavica’ was de laureaat van 2006, maar trok in de Bondsrepubliek zo weinig bezoekers dat de film na enkele weken uit de bioscopen verdween.
Elitair
Dit is het voornaamste probleem bij de Berlinale, dat het imago heeft vooral een politiek en nogal elitair filmfestival te zijn. Het vult de kunstkaternen van de kwaliteitspers, maar komt lang niet altijd overeen met de smaak van het grote publiek. In 2009 zullen de filmtheaters vooral publiek trekken met actiefilms vol met special effects als ‘The Watchmen’, ‘Push’ of ‘X-Men-Origine: Wolverine’.
Toch heeft de Berlinale een grote aantrekkingskracht voor de bekende Hollywoodsterren. De rode loper zal onder andere worden betreden door Michelle Pfeiffer, Leonardo DiCaprio, Renée Zellweger, Keanu Reeves, Demi Moore, Kate Winslet en Steve Martin. Laatstgenoemde speelt de hoofdrol in de komedie ‘Pink Panther II’, die genomineerd is voor een Gouden Beer. Veelzeggend genoeg de enige echte commerciële film op de shortlist.
Heute.de / Spiegel Online
Afbeelding:
Lees meer over 'Cultuur':
‘Duitse restitutie nazi-roofkunst moet beter’
Duitsland krijgt al jaren kritiek op zijn restitutiebeleid voor nazi-roofkunst. De regering komt nu met hervormingen.
Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland
Nederland & Vlaanderen zijn deze maand gastland op de Leipziger Buchmesse. Een uitgelezen kans voor auteurs zich te presenteren in Duitsland.
Deutsches Kino: Duitsland in 5 films
Oost-Duitsland speelt dit najaar in de filmreeks Deutsches Kino een belangrijke rol. Ook de moeite waard: een film over de Turkse muziekindustrie in Duitsland.
Expositie Potsdam: Nederland zoals nooit vertoond
De tentoonstelling 'Wolken und Licht' in Museum Barberini toont meer dan de bekende beelden van grote Hollandse meesters.
Reacties
Geen reacties aanwezig