Blik op de Muur 2.0
'Blik op de Muur 2.0' is een uitbreiding van het project Blik op de Muur, waarbij gastsprekers scholen bezoeken om over hun leven in de DDR en rond de val van de Berlijnse Muur te vertellen.
Voor 'Blik op de Muur 2.0' ontwikkelden de projectpartners een virtual reality omgeving waarin jongeren, met name scholieren in de bovenbouw en eerstejaars studenten, leren over het leven in de DDR, het socialistische Oost-Duitsland.
De jongeren bewegen zich naar eigen inzicht door ruimtes waar ze het DDR-verleden kunnen beleven, ooggetuigen (ook wel: Zeitzeugen) van de Duitse deling met hun persoonlijke verhalen ontmoeten en achtergronduitleg van deskundigen vinden.
De virtual reality omgeving wordt op maandag 4 november 2024 gepresenteerd en is geschikt voor de vakken geschiedenis, Duits en maatschappijleer.
Datum: maandag 4 november 2024
Tijd: 16:00-19:00 (inclusief borrel met hapjes)
Locatie: UvA, Bushuis
Doelgroep: Docenten geschiedenis, Duits en maatschappijvakken (vo, mbo, hbo).
Kosten: geen
Programma (onder voorbehoud)
15:30 Inloop met koffie en gebak
16:00 Opening door Krijn Thijs, projectleider
16:15 Vraaggesprek met gastspreker Anne Hoffmann
16:30 Gesproken column van Pieter Mannak (Lerarenopleider geschiedenis, HU) over VR in het geschiedenisonderwijs
16:45 Presentatie VR op groot scherm door projectpartners Autres Directions
17:00 Borrel met testruimte/groot scherm en VR-brillen, begeleid door projectpartners 4DRL
19:00 Einde
Via dit formulier kunt u zich aanmelden voor deze bijeenkomst.
Over de ontwikkeling van het project
De ontwikkeling van het project 'Blik op de Muur 2.0' is in november 2022 van start gegaan: samen met partners 4D Research Lab en Stichting Autres Directions hebben wij een virtuele DDR-omgeving ontwikkeld voor gebruik in het onderwijs. Hiervoor hebben wij een subsidie van de Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toegewezen gekregen. De subsidieregeling 'NWA Wetenschapscommunicatie' financiert projecten die de verbinding tussen wetenschap en samenleving versterken.
Het DIA, 4D Research Lab en Autres Directions werken vanuit hun eigen expertise en worden voor de inhoudelijke componenten geadviseerd door deskundigen uit het academische netwerk van het DIA.
"Dit innovatieve project maakt het mogelijk dat we de authentieke en indrukwekkende verhalen van de Zeitzeugen naast elkaar kunnen presenteren. En scholieren kunnen hun eigen pad interactief door het materiaal volgen", zegt Eline Hakvoort, medewerker Onderwijsafdeling van het DIA. "Bovendien kunnen we hiermee nóg meer leerlingen bereiken om hen te laten nadenken over democratie en vrijheid, thema’s die vandaag de dag nog altijd relevant zijn."
Meer informatie over het project en de subsidie op de website van NWO.